Hoppa till innehållet

Fem nyårslöften alla techgrundare bör ge efter #metoo

Techbranschen lider lika mycket som andra branscher av diskriminering och som i värsta fall kan få kvinnor att välja andra karriärvägar. Här är fem nyårslöften inför 2018 som varje techgrundare borde ge sig själv för att gå ledande ur #metoo. 

Sofia Falk är mångfaldsexpert och grundare av We are the storydoers.
Sofia Falk är mångfaldsexpert och grundare av We are the storydoers.Foto: Kristofer Hedlund

Under hösten skrev över 1500 kvinnor under uppropet #teknisktfel i protest mot sexuella trakasserier och ojämställdhet i teknikbranschen. 

I uppropet beskrivs allt från trakasserier till osynliggörande och diskriminering. Resultatet blir svårigheter inte bara att rekrytera kvinnor till branschen men också att behålla kvinnorna och deras kompetens.

Läs mer: #teknisktfel: Branschen måste rannsaka sig själv – eller förlora kompetens

Den före detta underrättelseagenten och entreprenören Sofia Falk, som numera är mångfaldsexpert och grundare av konsultbolaget We are the storydoers, uppmanar svenska startupbolag att ta till vara på uppropen och lova ändring. 

Enligt henne är utmaningen inte något man som grundare bör tillåta sig själv att slarva bort då mångfald är nyckeln till både kollektiv intelligens och högpresterande team.

”När du har mångfald blir det en visuell påminnelse om hur kunden ser ut och en blandad uppsättning med personligheter och erfarenheter skapar fler idéer”, säger hon. 

Läs även: Profilen om #metoo: ”Många techbolag är en del av problemet”

Här är Sofia Falks fem tips om hur du som grundare bygger en organisation som har störst möjlighet att lyckas:

1. Sluta lägga ansvaret för mångfaldsfrågan hos HR-avdelningen

Mångfald betraktas ofta som en jämställdhets- eller arbetsmiljöfråga. Konsekvensen av det kan bli att det betraktas som en icke-fråga för affären, vilket det inte är. För att spegla kunderna behöver man mångfaldstänk i affärsutvecklingen. Kalla det för mångfald av perspektiv, erfarenheter och kunskaper. Och se till att det får utrymme. 

2. Använd anonymiserande processer vid rekrytering

Utgå från beteendedesign när ni formar processerna för att attrahera, rekrytera och behålla talang. Ett sätt att göra det är att använda hjälpmedel som anonymiserar bort kön, ålder och namn från jobbansökningar.  

Alla organisationer har fördomar om kön, ålder och kulturell bakgrund men med rätt processer kan man minimera effekten.

Läs mer: "Efter #teknisktfel kan inga arbetsgivare säga att de inte visste" 

3. Se över kulturen på kontoret

På samma sätt som man bygger upp en kultur i en arbetsgrupp kan även negativa mönster skapas. Det är därför viktigt att se över vad som är en normal jargong på kontoret och hur den kan utesluta individer. Det kan handla om hur medarbetare beskriver kompetens, delegerar, ger olika feedback till män och kvinnor, hur man hälsar på varandra och till vilken grad man låter kollegor komma till tals.

Ta hjälp av medarbetarna för att identifiera var de upplever att omedvetna fördomar och stereotypa antaganden kan påverka. Skapa sedan nya processer och rutiner som förhindrar dessa.

4. Ha som mål att minska homogenitet

Det behövs en kritisk massa för att skapa mångfald. Om en stor majoritet, över 70 procent, har samma kön och kulturella bakgrund kommer resterande personer att försöka anpassa sig efter den stora gruppen. Så om ni är tio killar, tro inte att lösningen är ta in en (1) tjej eftersom du behöver en kritisk massa. Planera redan från början hur bolaget ska ha max 70 procent homogenitet. 

5. Säkerställ att kvinnor finns på alla nivåer

Se till att kvinnor och personer med annan kulturell bakgrund återfinns på alla hierarkiska positioner – i stabsfunktioner, operativa funktioner och inom de olika affärsområdena. Glöm inte att det är i vår vardag som vi hittar våra förebilder. 

Läs även: Facebookchefen: ”Börja med mångfaldsarbetet i tid” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera