Hoppa till innehållet

Fem svenska uppstickare utmanar Daniel Wellingtons miljardsuccé

Filip Tysander har sålt Daniel Wellington-klockor för mångmiljardbelopp sedan starten. Nu utmanas han av en rad svenska entreprenörer som vill kopiera hans kombination av stilren design och sinrik marknadsföring.

Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.
Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.Foto: Jack Mikrut

En klockren miljardsuccé. Så kan man beskriva Filip Tysanders internationella framgångssaga.

Från starten 2011 fram till 2016 sålde Daniel Wellington AB klockor och accessoarer för drygt 3,5 miljarder kronor. Om tillväxten håller i sig kan den siffran att öka med ytterligare 2-3 miljarder kronor när siffrorna för 2017 blir klara.

Vidare är vinstmarginalen fenomenal: hela 46 procent under 2016. Det innebär att Filip Tysander behåller nästan hälften av intäkterna i ren vinst.

Affärskonceptet är lika enkelt som genialt: en stilren design av en klocka, en intressant grundarstory, billig produktion och marknadsföring online, ofta med fokus på influencers och Instagram. 

Niklas Dahlgren, grundare av Boom Watches, är en av de många klock-entreprenörer som följt Filip Tysanders resa och just nu kämpar för att upprepa hans framgång på sitt eget sätt. 

”Det som Daniel Wellington gjorde för fem år sen fungerar inte i dag. Influencers är inte lika användbart nu som det var då. Längre samarbeten med mindre profiler och dedikerade följarskaror lyckas bäst”, säger han.

Di Digital listar fem av de främsta uppstickarna som just nu försöker utmana Daniel Wellington på den globala klockmarknaden:

1. BOOM Watches

Niklas Dahlgren, grundare av Boom Watches
Niklas Dahlgren, grundare av Boom WatchesFoto: Pressbild

Story om ursprunget:
Genom en crowdfunding-kampanj lyckades Niklas Dahlgren samla in ett startkapital på 5 miljoner kronor för att 2016 bilda Boom Watches. Samma år omsatte de 62 000 kronor.  Med erfarenhet inom både mode och klockbranschen säger han sig vilja skapa klockor som kan individanpassas.

Marknadsföring:
Klockan har synts på flera influencers och bolaget har bland annat samarbetat med Pingis Hadenius – bloggare och affärspartner med Isabella Löwengrip. Idag vill de gärna ha längre samarbeten med utvalda ambassadörer för märket.

Utseende och pris:
Med en enkel design har Boom Watches mycket gemensamt med Daniel Wellington. Däremot är deras klockor ”modulära”, vilket innebär att det finns flera olika delar som går att anpassa i olika kombinationer. De ligger även inom samma prisklass på strax över 1000 kronor per klocka.

Inför 2018:
"Vi genomför en nyemission under första kvartalet som ger oss möjlighet att expandera enligt vår plan och vi räknar med att visa positivt resultat under 2018", säger Niklar Dahlgen.

 

2. Corniche Watches

Två modeller från Corniche Watches
Två modeller från Corniche WatchesFoto: Press

Story om ursprunget:
Inspirerade av franska rivieran vill grundarna av Corniche skapa en elegant klocka som var både ombytlig och lyxig. De tre vännerna Niklas Röja, Felix Winqvist och Tom Noble bildade företaget för fem år sedan. 2016 hade de en omsättning på drygt 15 Mkr.

Marknadsföring:
Här finns inget fokus på influencers och kändisar. Detta till trots har bolaget över 200 000 följare på sitt Instagramkonto som uppdateras med inspirations- och livsstilsbilder flera gånger om dagen.

"De som lyckas är de som har ett genuint trovärdigt koncept och en egen design. Att göra något ungefär som någon annan kommer aldrig fungera", säger Niklas Röja.

Utseende och pris:
Corniche Watches ligger i en högre prisklass än de andra med klockor som kostar mellan 2000 och 4000 kronor. Den klassiska och enkla stilen påminner dock om andra klockmärken som slagit igenom under samma tidsperiod.

 

3. Tid watches 

TID Watches grundades 2013.
TID Watches grundades 2013.Foto: Press

Story om ursprunget:
Petrus Palmér och Ola Bernestål skapade tillsammans Tid Watches. Likt Daniel Wellington har klockorna urverk som går att flytta på och använda till flera olika armband. Företaget grundades 2013 och hade tre år senare en omsättning på nästan 10 miljoner kronor. 

Marknadsföring:
Deras Instagramkonto uppdateras regelbundet med stilrena bilder, ofta av bara klockorna och inga modeller. Huvudmarknaden är Japan. 

Utseende och pris:
Om Daniel Wellingtons klockor har en vintage-inspirerad känsla så är Tid Watches mer modernistiska. De ligger på en prisklass runt 1800 kronor.

4. Knut Gadd 

Carl-Johan Gadd ville att hans klockor skulle sticka ut från mängden av klockor med runda ur.
Carl-Johan Gadd ville att hans klockor skulle sticka ut från mängden av klockor med runda ur.

Story om ursprunget:
Carl-Johan Gadd startade bolaget Knut Gadd till minne av sin farfar. Bolaget kom igång under 2015 och i fjol hade man en omsättning på över 2 Mkr.

Marknadsföring:
Likt Corniche är Knut Gadd mindre fokuserade på influencers, men de lägger dagligen upp inspirationsbilder på sitt Instragramkonto. Oftast har de bilder utan några  klockor alls.

Utseende och pris:
Klockorna som Knut Gadd säljer är utseendemässigt olika Daniel Wellingtons klockor då formen på uret inte är runt, något som grundaren medvetet valde för att stå ut bland mängden nya klockor. Däremot är de, likt Filip Tysanders klockor, inspirerade av äldre modeller. De flesta av klockorna kostar runt 1500 kronor.

 

5. Mockberg

Bildkollage från Mockbergs hemsida
Bildkollage från Mockbergs hemsida

Story om ursprunget:
Elvira Eriksson tyckte att det saknades feminina och klassiska klockor på marknaden. 2014 skapade hon därför Mockberg med sina bröder. Två år senare låg omsättningen på 14,5 Mkr. 

Marknadsföring:
På företagets Instagamkonto visar man ofta bilder på kända profiler som bär klockorna. Liksom Daniel Wellington har Mockberg även samarbetat med den kända bloggaren och affärskvinnan Isabella Löwengrip.

Utseende och pris:
Enkla till utseendet. Priset ligger på runt 1500 kronor.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera