Hoppa till innehållet

Fem tech-spaningar för 2021: Foodora nästa Amazon och se upp för Kina

Digitaliseringen fortsätter prägla våra liv och affärerna även 2021. Di Digital-redaktionen listar fem spaningar att hålla utkik efter.

Spaning: Foodora nästa Amazon

Av: Henrik Ek, reporter Di Digital

Nästan i smyg har Foodora i år gått från att vara en budtjänst för restaurangmat till att bredda sitt utbud av tjänster. Nu ansluter sig handlare av alla slag – från mode till apotek – till företagets leveranssystem. Det har fått effekten att Foodora faktiskt gör det som gjort Amazon så populärt i USA; snabb e-handelsleverans samma dag. Just nu är det en bakvänd e-handel, där du väljer adress först, sedan produkt som finns tillgängliga. Men bli inte förvånad om det här snart är en tjänst som på riktigt utmanar Amazon i Sverige.

Läs mer: Efter anställningsoffensiven – Foodora börjar med bud

Spaning: Se upp för Kina

Av: Johannes Karlsson, reporter Di Digital

Min spaning blir en favorit i repris. Redan inför 2020 spådde jag att Västvärlden skulle bli mer skeptiskt inställd till att sälja bolag till investerare från Kina, vilket delvis slog in i och med den av Donald Trump framtvingade försäljningen av succéappen Tiktoks amerikanska verksamhet – samt Sveriges förbud mot Huawei i utbyggnaden av 5g-nätet.

De diplomatiska relationerna mellan Kina och Sverige fortsätter att försämras. Efter årsskiftet träder en ny lag i kraft som innebär att svenska företag vid en försäljning är skyldiga att genomföra en särskild säkerhetsskyddsbedömning tillsammans med Säpo, om de hanterar säkerhetskänslig verksamhet eller egendom.

I den svenska tekniksektorn har kinesiska investerare länge varit framträdande. Jätten Tencent pekas regelbundet ut av Human Rights Watch för att stödja den kinesiska regeringens massövervakning av befolkningen, men är även delägare i en hel rad svenska spelutvecklingsföretag liksom i musiktjänsten Spotify. 

Musik och spel är visserligen inte samhällsbärande verksamheter, men svenska entreprenörer bör framöver ställa sig frågan om det verkligen är värt risken att släppa in investerare med kopplingar till den kinesiska staten. Det enkla svaret borde vara nej, både av affärsmässiga men inte minst humanitära skäl.

Läs mer: Trumps Kina-utspel skonar Spotify – men skapar trubbel på sikt 

Spaning: Fler svenska techbolag tar plats på börsen

Av: Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef Di Digital

Inför 2020 spådde jag att det skulle bli ett försiktigare investeringsklimat när världskonjunkturen börjar falna. Istället fick vi en dramatisk utveckling när pandemin slog till med hög kraft. Den starka ovissheten gjorde att knappt några affärer gjordes. De investeringar som kom in var redan påskrivna. 

Men efterhand återhämtade marknaderna sig när tecknen började ljusna något. Centralbanker och regeringar hade rivstartat stödprogram som pumpar ut kapital i systemen. Att vi fortfarande har låga räntor i överskådlig tid, en relativt stark börs och välfyllda fonder gör att det ser hoppfullt ut för bolagsaffärerna.

Åtgärderna för smittspridning har samtidigt gett digitaliseringen en ordentlig skjuts. Vi lär knappast backa bandet även efter pandemin. Värderingarna har rusat för ett antal techbolag. Många investerare är samtidigt sugna på att hämta hem sina vinster. Detta talar för att vi kommer se en noteringsvåg under våren.

Läs mer: Här är Sveriges 45 miljardvärderade teknikbolag – då går de till börsen  

Spaning: Hemmajobb och digitalisering utmanar it-säkerhet

Av: Evelina Nedlund, reporter Di Digital

Senast i mitten av december uppdagades en pågående hackerattack mot amerikanska myndigheter och privata bolag, och nyligen avslöjades det att även flera svenska storföretag blivit utsatta för den omfattande attacken. I början av december – redan innan dataintrånget upptäcktes – beslutade regeringen att inrätta ett nationellt cyber­säkerhets­center med syftet är att stärka Sveriges samlade förmåga att före­bygga, upptäcka och hantera cyberhot. Sammantaget beräknar regeringen att lägga 440 miljoner kronor på cyber­säkerhets­centret de kommande fem åren.

När säkra arbetsplatser byts mot jobb på distans eller hemifrån ökar riskerna för dataintrång i företags system, och i takt med att distansarbetet fortsätter in i 2021 och allt fler delar av samhället digitaliseras lär bolag behöva fortsätta skala upp sin cybersäkerhet. 

Läs mer: Nätbedragare försökte lura svenske Paypal-chefen – varnar andra

Spaning: Ny landvinning för delningsekonomin

Av: Marianne Agazzi, reporter Di Digital

Blir 2021 året det förlösande året för delningsekonomin? Att låna bostäder har ju tack vare Airbnb blivit standard, och nu börjar det även bli allt mer accepterat att låna ut andra ägodelar. Bildelningstjänsterna Snappcar och Gomore har gasat i pandemin, där den typiska uthyraren är någon som har bilen för särskilda tillfällen, men inte använder den till vardags. 

Delningssajten Hygglo hade visserligen ett minusresultat på 5,5 miljoner kronor under 2019, men med tanke på drömåret för byggbranschen så lär även 2020 varit ett bra år för Hygglo, där folk hyr ut alltifrån vedklyvar till skidor. 

Men kan man verkligen hyra ut allt? Det finns faktiskt folk som hyr ut sina märkesväskor. För 500 kronor kan du få svänga en handväska från Chanel för en dag, eller imponera på dejten med en Louis Vuitton-bag. Frågan är om dejten inte undrar var den där väskan tog vägen veckan efter?

Läs mer: Bildelningstjänsterna gasar i pandemin 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera