Det sex år gamla surdegsbageriet Feldts Bröd och konfekt, som My Feldt äger tillsammans med Johan Feldt, säljer inte över nätet. Den som vill köpa bröd, bullar eller kola får helt enkelt ta sig till bageriet som ligger i Halmstad och har sex anställda.
Men på Instagram har bageriet och My Feldts eget konto tillsammans över 50 000 följare.
”Folk har blivit sugna på våra grejer genom Instagram. Det är jättemånga som har velat få varor skickade. Men vi har alltid sagt nej”, säger hon till Di Digital.
Till julen anställde de en extra person bara för att koka kola.
”Då började man känna paniken lite som egenföretagare. Kommer det här verkligen att gå runt? Så vi tänkte att, äsch, vi skickar väl ute några lådor med kola på nätet så blir alla glada.”
Läs även: Icas e-handel går över miljarden
Genom en tillfällig webbshop var tanken att de i fyra omgångar skulle sälja hundra lådor åt gången med sin egentillverkade kola, som är en tålig produkt som de kände att de vågade skicka.
”Sen började vi locka folk på Instagram med att kolorna snart skulle släppas, och vi berättade att det bara fanns 100 lådor”, säger hon och fortsätter:
”Problemet var att det var så många som gick in samtidigt att shoppen inte hann registrera att lådorna tog slut. Vi sålde 700 stycken på 59 sekunder. När vi såg det tog vi bort hela webbshoppen i panik.”
Den här motvilliga e-handelssuccén i Halmstad var E-handel.se först med att berätta om.
My Feldt säger att hon blev förkrossad över att de sålt för mycket:
”Vi visste att det skulle ta många timmar för oss att göra 700 lådor med fem stycken kolor i varje.”
Hur mycket jobb är det?
”Vi gör ju allt för hand. När du gör kola kan du koka max 120 stycken åt gången och det tar 40 minuter. Sen ska det packas och skäras.”
Att få tag i tillräckligt många kuvert var också ett problem. Men kunderna hade redan betalat.
”Det satt 140 000 kronor på ett konto. Vi tänkte att vi inte kunde börja återbetala, när vi lockat så länge. Så det var bara att börja koka.”
Fem personer fick ställa sig och koka kola hela dagarna för att få ihop det.
Läs även: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte
”Det är klart att det är kul att det finns en sån kraft. Sen kan du tänka dig i den värsta julruschen du har, där du knappt håller ihop, att börja koka kola i 250 timmar. Det höll på att ta knäcken på oss. Samtidigt stod det en lång kö i butiken. Det var en skräckblandad förtjusning.”
Någon särskilt bra affär blev den tillfälliga webbshoppen inte eftersom marginalerna är låga.
”Det blev inte jättemycket över”, säger My Feldt.
Även i den fysiska butiken säljer kolorna bra.
”Det har blivit en hype kring kola. Nu känns det som att alla vill ha kola. Annars är det jämnt race mellan bröd och bullar.”
Är ni inte sugna på att skaffa en e-handel efter detta?
”Mig lockar en webbshop absolut inte. Jag vet att det låter jättekonstigt. Men man måste inte sälja bara för att det finns en efterfrågan. Det är fint att få vara en motpol och värna om det man har. Men andra delar av personalen kanske är sugna.”
Läs även: Deras e-handel gör 46 miljoner i vinst – efter fyra år