Hoppa till innehållet

Fick 700 ordrar på en minut – lade ner sin e-handel

Testar man på e-handel kan det sluta med att man får stå och koka kola i 250 arbetstimmar. Det är åtminstone konditorn My Feldts erfarenhet. ”Vi sålde 700 lådor på 59 sekunder. När vi såg det tog vi bort hela webbshoppen i panik”, säger hon till Di Digital.

My och Johan Feldt som äger Feldts bröd och konfekt i Halmstad
My och Johan Feldt som äger Feldts bröd och konfekt i HalmstadFoto: Feldts bröd och konfekt

Det sex år gamla surdegsbageriet Feldts Bröd och konfekt, som My Feldt äger tillsammans med Johan Feldt, säljer inte över nätet. Den som vill köpa bröd, bullar eller kola får helt enkelt ta sig till bageriet som ligger i Halmstad och har sex anställda.

Men på Instagram har bageriet och My Feldts eget konto tillsammans över 50 000 följare.

”Folk har blivit sugna på våra grejer genom Instagram. Det är jättemånga som har velat få varor skickade. Men vi har alltid sagt nej”, säger hon till Di Digital.

Till julen anställde de en extra person bara för att koka kola.

”Då började man känna paniken lite som egenföretagare. Kommer det här verkligen att gå runt? Så vi tänkte att, äsch, vi skickar väl ute några lådor med kola på nätet så blir alla glada.”

Läs även: Icas e-handel går över miljarden 

Genom en tillfällig webbshop var tanken att de i fyra omgångar skulle sälja hundra lådor åt gången med sin egentillverkade kola, som är en tålig produkt som de kände att de vågade skicka.

”Sen började vi locka folk på Instagram med att kolorna snart skulle släppas, och vi berättade att det bara fanns 100 lådor”, säger hon och fortsätter:

”Problemet var att det var så många som gick in samtidigt att shoppen inte hann registrera att lådorna tog slut. Vi sålde 700 stycken på 59 sekunder. När vi såg det tog vi bort hela webbshoppen i panik.”

Den här motvilliga e-handelssuccén i Halmstad var E-handel.se först med att berätta om.

My Feldt säger att hon blev förkrossad över att de sålt för mycket:

”Vi visste att det skulle ta många timmar för oss att göra 700 lådor med fem stycken kolor i varje.”

Kolorna som fick Feldts bröd och konfekt att stänga ned sin webbshop.
Kolorna som fick Feldts bröd och konfekt att stänga ned sin webbshop.Foto: Feldts bröd och konfekt

Hur mycket jobb är det?

”Vi gör ju allt för hand. När du gör kola kan du koka max 120 stycken åt gången och det tar 40 minuter. Sen ska det packas och skäras.”

Att få tag i tillräckligt många kuvert var också ett problem. Men kunderna hade redan betalat.

”Det satt 140 000 kronor på ett konto. Vi tänkte att vi inte kunde börja återbetala, när vi lockat så länge. Så det var bara att börja koka.”

Fem personer fick ställa sig och koka kola hela dagarna för att få ihop det.

Läs även: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte 

”Det är klart att det är kul att det finns en sån kraft. Sen kan du tänka dig i den värsta julruschen du har, där du knappt håller ihop, att börja koka kola i 250 timmar. Det höll på att ta knäcken på oss. Samtidigt stod det en lång kö i butiken. Det var en skräckblandad förtjusning.”

Någon särskilt bra affär blev den tillfälliga webbshoppen inte eftersom marginalerna är låga.

”Det blev inte jättemycket över”, säger My Feldt.

Även i den fysiska butiken säljer kolorna bra.

”Det har blivit en hype kring kola. Nu känns det som att alla vill ha kola. Annars är det jämnt race mellan bröd och bullar.”

Är ni inte sugna på att skaffa en e-handel efter detta?
”Mig lockar en webbshop absolut inte. Jag vet att det låter jättekonstigt. Men man måste inte sälja bara för att det finns en efterfrågan. Det är fint att få vara en motpol och värna om det man har. Men andra delar av personalen kanske är sugna.”

Läs även: Deras e-handel gör 46 miljoner i vinst – efter fyra år 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera