Hoppa till innehållet

Fick idén i lumpen – nu driver de ett miljardbolag

Viktor Karlsson grundade Telavox några år efter gymnasiet. Nu värderas bolaget till 1,1 miljarder kronor och har Ericssons förra vd som delägare.

Gänget på Telavox: Henrik Thorvinger, Filip Johansson, Alexander Wachtmeister och vd Viktor Karlsson.
Gänget på Telavox: Henrik Thorvinger, Filip Johansson, Alexander Wachtmeister och vd Viktor Karlsson.

Fredrik Hedberg och Viktor Karlsson startade Telavox 2002, ett par år efter att de gått ut gymnasiet i Lund. Fredrik hade nyligen gjort lumpen på Försvarets radioanstalt och inspirerats av en mjukvarubaserad telefonväxel där. De två bestämde sig för att bygga något liknande och vända sig till bolag som inte hade råd med dyra företagsväxlar.

”Vi tog fram en lättanvändlig, molnbaserad telefonväxel för små och medelstora bolag. Kunden behövde inte installera en massa hårdvara utan kunde komma igång direkt,” säger Viktor Karlsson.

Vi samlar företagsväxel, intern och extern kommunikation i en tjänst.

Idag är han 36 år, vd och ordförande för bolaget. Fredrik Hedberg gick vidare till att grunda fintechbolaget Tink, där Telavox är delägare. 

Bolaget har vuxit utan riskkapital sedan starten. Idag har man 250 medarbetare, varav merparten på huvudkontoret i Malmö. Bolaget omsätter en halv miljard kronor på årsbasis, med en vinstmarginal på 15-20 procent.

Läs mer: Ericsson ERIC B +0,07%Dagens utvecklingchefen blir styrelseledamot i Telavox 

”Vårt mål är att samla företagsväxel, intern och extern kommunikation i en tjänst. Kommunikationstjänsten påminner om Slack, med chatt mellan individer och team, fast med fördelen att din fast- och mobiltelefoni är fullt integrerad,” säger vd:n.  

Hittills har Telavox sålt sin tjänst direkt till kunder i Norden. Nu är planen att expandera genom att sampaketera med internationella teleoperatörer. Tanken är att låta dem marknadsföra Telavox mjukvarutjänst under eget varumärke.

Vi har fått många förfrågningar från operatörer som vill sälja våra system.

För att nå ut har de tagit hjälp av Ericssons före detta vd Jan Frykhammar, som sedan ett år sitter i Telavox styrelse.

”Vi har fått många förfrågningar från operatörer som vill sälja våra system. Nu ska vi satsa på det. Tillsammans med Jan Frykhammar har vi byggt upp ett säljteam och engagerat ett 20-tal teleoperatörer som är intresserade av att agera återförsäljare av vår tjänst”, säger Viktor Karlsson.

I samband med satsningen har Jan Frykhammar köpt in sig i bolaget till en nivå som värderar Telavox till 1,1 miljarder kronor.

”Jag hoppas att min erfarenhet och mina kontakter ska vara till nytta under denna expansion”, säger han.

Främst handlar det om att få teleoperatörerna att se fördelarna med en mjukvarutjänst (Saas) som de kan sälja under eget varumärke. 

”Detta är lite nytt för dem. Teleoperatörerna är ju vana vid att antingen köpa en plattform, eller bygga den själva. Men detta är ju en tjänst de kan komma igång med snabbt, utan investeringar”, säger Jan Frykhammar.

Jan Frykhammar
Jan FrykhammarFoto: AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)

Även en rad andra tungviktare har köpt in sig i Telavox till samma värdering. De är:

– Magnus Mandersson, med en bakgrund som vice vd på Ericsson och vd för Tele2 Europa.

– Reine Eriksson, tidigare marknadschef på Ericssons broadcasting-satsning Red Bee. 

– Johan Blomquist, tidigare partner Altor och techinvesterare i ett 15-tal bolag.

Reine Eriksson sätter sig i Telavox ledningsgruopp och ska vara operativ chef för införsäljningen mot operatörer utanför Norden. Johan Blomquist blir ansvarig för Telavox framtida förvärv och fusioner.

”Vi ser över möjligheten att växa genom uppköp”, säger Viktor Karlsson.

Än så länge har Telavox inte tagit in några större mängder kapital från externa investerare.

”Men det är mycket möjligt att vi gör om går bra ser behov av att accelerera", säger vd:n. 

Viktor Karlsson är fortfarande Telavox största ägare med 45 procent av bolaget. Hans medarbetare i ledningsgruppen, Filip Olsson och Alexander Wachtmeister, äger 32 respektive 16 procent. Styrelsen och övriga chefer äger totalt 7 procent av bolaget.

Jan Frykhammar började på telekombolaget Ericsson 1991, och 2009 utnämndes han till finanschef. I och med att Ericssons före detta vd Hans Vestberg fick sparken sommaren 2016, blev Jan Frykhammar tillförordnad vd och koncernchef. Han lämnade bolaget när Börje Ekholm tog över vd-posten i början av 2017.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera