Hoppa till innehållet

Fick in 50 miljoner – nu växlar Soundtrap upp

Förra hösten tog musikbolaget Soundtrap in 50 miljoner kronor. Sedan dess har man nästan dubblat teamet – och närmar sig 2 miljoner användare.

Soundtrap har utvecklat mjukvara som gör det möjligt att spela in, redigera och arrangera ljudspår över nätet. Tjänsten är populär i skolvärlden. Foto: Soundtrap
Soundtrap har utvecklat mjukvara som gör det möjligt att spela in, redigera och arrangera ljudspår över nätet. Tjänsten är populär i skolvärlden. Foto: Soundtrap

Svenska Soundtrap (NTL) drog igång 2012 och erbjuder en molnbaserad musikstudio som låter användarna skapa musik tillsammans i realtid.

Användartillväxten har de senaste åren varit snabb, bland annat på grund av en popularitet i skolor i USA och Kanada. Förra hösten tog bolaget in 50 miljoner kronor från bland annat Industrifonden och den före detta Spotify-chefen Peter Sterky för att utveckla produkten och växa internationellt.

Läs mer: Molnbaserad musikstudio tar in 50 miljoner

Enligt bolagets vd och medgrundare Per Emanuelsson har man kommit en bit på vägen.

"Vi tog in pengarna för att växa, och det har vi gjort. Under slutet av 2016 rekryterade vi väldigt många, vi mer eller mindre dubblade teamet och växte i Sverige, USA och Australien", säger han till Di Digital.

Förra året uppgav Per Emanuelsson att antalet användare växte med 2 500 per dag. Det höga tempot har hållit i sig.

”Vi närmar oss två miljoner användare. Det kommer vi ha i höst. Förra året hade vi en halv miljon användare. Målgruppen är ung och kreativ och vi växer helt viralt, helt word of mouth, utan att lägga något på att köpa användare via digitala annonser.”

Men det kostar att växa, vilket bokslutet för 2016 visar.

Omsättningen ökade från 28 000 kronor till 1,3 miljoner kronor. Samtidigt växte förlusterna från 2,8 miljoner kronor till 33 miljoner kronor.

Läs även: Paradox-miljardären in i snabbväxande musikbolag

Planen framöver är att fortsätta växa internationellt.

”Förutom engelska och svenska så har vi nyligen lanserat på flera världsspråk, franska, spanska och tyska. Strax lanserar vi på fyra till världsspråk", säger Per Emanuelsson.

Sedan starten har Soundtrap tagit in över 70 miljoner kronor i riskkapital. Bland bolagets tidigare investerare finns bland annat musikproducenten Andreas Carlsson, Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera