Hoppa till innehållet

Fieldly prisades på Startup Tour i Malmö

Det blev Fieldly, som vill rädda byggbranschen från post it-lappar och missade faktureringar, som tog hem segern vid Di Digital Startup Tour i Malmö. Bolaget, som är mitt uppe i en finansieringsrunda, deltar därmed vid finalen i Stockholm den 8 december.

Fieldly med marknadschefen Sven Paulin tog hem vinsten i Startup Tour Malmö.
Fieldly med marknadschefen Sven Paulin tog hem vinsten i Startup Tour Malmö.

Över 200 personer samlades på Glasklart i Malmö för att höra sju av regionens hetaste tech- och startupföretag presentera sina idéer inför Di Digitals expertjury i den fjärde delfinalen av entreprenörstävlingen Di Digital Startup Tour (se alla bilder längst ned). 

Bolagen tog plats på scen för att pitcha inför en namnkunnig jury, med representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth Media och EQT Ventures, samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture.

Juryn utsåg kvällens tre finalister: Fieldly (NTL), Swiftcourt (NTL) och Getaccept (NTL).

Publikens röst fällde avgörandet och Fieldly tog hem priset som kvällens vinnare. 

”Det känns jättekul. Det är en stor ära, särskilt i en sån extremt kompetent konkurrens. Alla de här bolagen som stod på scen och pitchade ikväll är bolag som jag ser upp till och som gör fantastiska saker", säger Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Läs mer: Fullt hus när Startup Tour intog Umeå

Helsingborgsbolaget, som grundades av Daniel Krusenstråhle 2013, har tagit fram ett projekthanteringssystem som ska underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och de anställda ute på byggarbetsplatserna. Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system i stället för med papper och penna, pärmar och mejl. Målet är att blir ett standardverktyg för byggbranschen.

”Produktmässigt har vi gått från att lösa det lilla bolagets problem till att också lösa de stora bolagens problem. Vi har breddat produkten och förbereder oss för vår Europaexpansion”, säger Sven Paulin. 

Fieldly håller just på att ta in kapital och har tidigare sagt att man planerat att ta in mellan 30 och 50 miljoner kronor.

”För oss är det extremt viktigt att ta det i rätt steg. Vi ska ta in den summa som vi verkligen kan sätta i arbete. Vi vill också få in investerare som delar vår vision och som kan hjälpa oss att öppna rätt dörrar i byggbranschen.”

Läs mer: Se bilderna från Startup Tour i Linköping

En av de stora utmaningarna som Helsingborgsbolaget står inför är att kunna fortsätta leverera en bra produkt i takt med att man växer. 

”Vi gör allt väldigt bra just nu. Det gäller att hålla fokus och inte tappa bort grunden till det som har gjort oss så framgångsrika. Vi måste veta vilka våra kärnkunder är och säkerställa att vi gör världens bästa produkt för dem. I takt med att vi stänger nästa finansieringsrunda så kommer vi få helt andra möjligheter att bredda teamet”, säger Sven Paulin.

Läs mer: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg

I Sverigefinalen den 8 december står bland annat en miljon kronor i annonspengar från Bonnier News, samt en inspirationsresa till Silicon Valley anordnad av Di Digital, på spel.  

Vid finalen i Linköping vann Amra, som utvecklar en ny metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera. Vid Göteborgsfinalen tog 1928 Diagnostiks, som utvecklat en tjänst för diagnos av multiresistenta bakterier, hem segern. I delfinalen i Umeå vann Sportswik, som bygger en plattform för att livesända och kommentera idrottsmatcher, delfinalen i Umeå.

Charlotta Tönsgård, vd för Min Doktor, intervjuades på scen av Di Digitals Mimi Billing.

Mapillarys grundare Jan-Erik Solem intervjuades av Jonas Leijonhufvud.

Juryn korade, med publikens hjälp, Helsingborgsbolaget Fieldly till vinnare. Nu väntar Sverigefinalen den 8 december.

Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Anders Holmberg från Getaccept pitchade bolaget till final.

Simpliday med grundaren Johan Gunnars var en av finalisterna i Malmö.

Aurore Belfrage från EQT Ventures var en av jurymedlemmarna som frågade ut de pitchande bolagen.

Moors Katja Bergman grillade tillsammans med jurymedlemmarna Malmös hetaste startup-bolag.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera