Över 200 personer samlades på Glasklart i Malmö för att höra sju av regionens hetaste tech- och startupföretag presentera sina idéer inför Di Digitals expertjury i den fjärde delfinalen av entreprenörstävlingen Di Digital Startup Tour (se alla bilder längst ned).
Bolagen tog plats på scen för att pitcha inför en namnkunnig jury, med representanter från riskkapitalbolagen Northzone, Moor, Industrifonden, Balderton, Bonnier Growth Media och EQT Ventures, samt våra partners Fakturino, Nordea och Accenture.
Juryn utsåg kvällens tre finalister: Fieldly (NTL), Swiftcourt (NTL) och Getaccept (NTL).
Publikens röst fällde avgörandet och Fieldly tog hem priset som kvällens vinnare.
”Det känns jättekul. Det är en stor ära, särskilt i en sån extremt kompetent konkurrens. Alla de här bolagen som stod på scen och pitchade ikväll är bolag som jag ser upp till och som gör fantastiska saker", säger Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.
Läs mer: Fullt hus när Startup Tour intog Umeå
Helsingborgsbolaget, som grundades av Daniel Krusenstråhle 2013, har tagit fram ett projekthanteringssystem som ska underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och de anställda ute på byggarbetsplatserna. Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system i stället för med papper och penna, pärmar och mejl. Målet är att blir ett standardverktyg för byggbranschen.
”Produktmässigt har vi gått från att lösa det lilla bolagets problem till att också lösa de stora bolagens problem. Vi har breddat produkten och förbereder oss för vår Europaexpansion”, säger Sven Paulin.
Fieldly håller just på att ta in kapital och har tidigare sagt att man planerat att ta in mellan 30 och 50 miljoner kronor.
”För oss är det extremt viktigt att ta det i rätt steg. Vi ska ta in den summa som vi verkligen kan sätta i arbete. Vi vill också få in investerare som delar vår vision och som kan hjälpa oss att öppna rätt dörrar i byggbranschen.”
Läs mer: Se bilderna från Startup Tour i Linköping
En av de stora utmaningarna som Helsingborgsbolaget står inför är att kunna fortsätta leverera en bra produkt i takt med att man växer.
”Vi gör allt väldigt bra just nu. Det gäller att hålla fokus och inte tappa bort grunden till det som har gjort oss så framgångsrika. Vi måste veta vilka våra kärnkunder är och säkerställa att vi gör världens bästa produkt för dem. I takt med att vi stänger nästa finansieringsrunda så kommer vi få helt andra möjligheter att bredda teamet”, säger Sven Paulin.
Läs mer: Livräddare prisades vid Startup Tour i Göteborg
I Sverigefinalen den 8 december står bland annat en miljon kronor i annonspengar från Bonnier News, samt en inspirationsresa till Silicon Valley anordnad av Di Digital, på spel.
Vid finalen i Linköping vann Amra, som utvecklar en ny metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera. Vid Göteborgsfinalen tog 1928 Diagnostiks, som utvecklat en tjänst för diagnos av multiresistenta bakterier, hem segern. I delfinalen i Umeå vann Sportswik, som bygger en plattform för att livesända och kommentera idrottsmatcher, delfinalen i Umeå.
Charlotta Tönsgård, vd för Min Doktor, intervjuades på scen av Di Digitals Mimi Billing.
Mapillarys grundare Jan-Erik Solem intervjuades av Jonas Leijonhufvud.
Juryn korade, med publikens hjälp, Helsingborgsbolaget Fieldly till vinnare. Nu väntar Sverigefinalen den 8 december.
Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.
Anders Holmberg från Getaccept pitchade bolaget till final.
Simpliday med grundaren Johan Gunnars var en av finalisterna i Malmö.
Aurore Belfrage från EQT Ventures var en av jurymedlemmarna som frågade ut de pitchande bolagen.
Moors Katja Bergman grillade tillsammans med jurymedlemmarna Malmös hetaste startup-bolag.