Hoppa till innehållet

Fieldlys verktyg ska hjälpa byggbolagen att kommunicera

Helsingborgsbolaget Fieldly tar in 5,3 miljoner kronor i nytt kapital. Bolagets produkt är ett digitalt projekthanteringsverktyg, som ska rädda företag i byggbranschen från Excelark och post it-lappar.

Fieldlys grundare Sven Paulin och Daniel Krusenstråhle.
Fieldlys grundare Sven Paulin och Daniel Krusenstråhle.Foto: Fieldy

Det är affärsängeln Lars Dahlén som satsar 5,3 miljoner kronor i det unga Helsingborgsbolaget Fieldly. Lars Dahlén har en bakgrund på Sony och Ericsson i Lund, samt sitter i styrelsen för det familjeägda byggföretaget Byggmästarn.

Fieldlys produkt är ett projekthanteringsverktyg för byggbranschen, en digital ersättare för papperskaoset som ofta råder i byggbranschen. Hantverkare ute på fältet får sina arbetsorder och kan skicka faktureringsunderlag direkt via Fieldlys telefonapp. På kontoret kan arbetsledaren planera och följa upp arbetet via ett webbgränssnitt.  

“Vi är ett svar för en byggbransch som haft brister i sin kommunikation tidigare. Det kan vara både internt och mot kunder, men även vad gäller datainsamling. Tidrapporter, körrapporter och annat hamnar mellan stolarna och förblir ofakturerat”, säger bolagets vd och medgrundare Daniel Krusenstråhle. 

Vi är ett svar för en byggbransch som haft brister i sin kommunikation.

Fieldly grundades våren 2014 och tog i ett tidigt skede in såddfinansiering från LU Innovation System, som är Lunds Universitets investeringsbolag. Grundarna Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin vill inte avslöja hur stor del av bolaget de nu säljer, mer än att de behåller ägarmajoriteten med god marginal.

“Vårt mål är att hela tiden anpassa produkten till de krav som gäller i byggvärlden. På sikt vill vi att Fieldly ska bli till en infrastruktur för hela byggsektorn. Vi vill göra det lätt att byta information och samarbeta på stora projekt, till exempel hotellbyggen där flera leverantörer är inblandande”, fortsätter Daniel Krusenstråhle.


Fieldly grundades våren 2014 av Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin. Foto: Fieldly

Bolaget har i nuläget ett tjugotal svenska byggföretag som kunder och ungefär 400 betalande användare. De betalar en fast månadskostnad för tjänsten, som avgörs av bolagets storlek och antal användare.

I våras besökte Fieldlys två grundare San Francisco på inbjudan av Invest in Skåne. Bolaget har nu fått förfrågningar från flera amerikanska byggföretag, säger Sven Paulin.

“Inom ett år så vill vi ha 6000 betalande användare. Då är vi redo för en a-runda som ska ta oss till Nordamerika. Men vi sneglar även på övriga Skandinavien och Tyskland”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera