Annons

Filip Tysander om klockmiljarderna: ”Jag har fingertoppskänsla”

Filip Tysander, Daniel Wellingtons grundare, packar klockförsändelser i Uppsala 2014, på det dåvarande kontoret.
Filip Tysander, Daniel Wellingtons grundare, packar klockförsändelser i Uppsala 2014, på det dåvarande kontoret.
Filip Tysander har byggt det svenska klockbolaget Daniel Wellington, som i dag omsätter miljarder. Grundaren ställer sällan upp på intervju, men Di Digital har tagit del av unikt material och kan nu berätta historien om klockkungens succé.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska klockföretaget Daniel Wellington är ett av världens snabbast växande bolag.

Grundaren och ägaren Filip Tysander, 33 år, har gått från en idé han fick under en backpacker-resa i Australien till att driva ett miljardbolag.

”Det är lite svårt att få fram exakt data. Men som enskilt varumärke är vi någonstans mellan plats ett och fyra i världen”, säger Filip Tysander.

Filip Tysander är ganska medieskygg. Han ställer inte gärna upp på intervjuer och hans bolag Daniel Wellington kommenterar sällan nyheter kring bolaget. Därför är också Filip Tysanders berättelse relativt okänd för omvärlden.

Di Digital har tagit del av förhör där Filip Tysander berättar om sin entreprenörsresa, bakgrund, vision och företags- och designfilosofier. Förhören hölls under en rättstvist mellan Daniel Wellington och Ur & Penn där Daniel Wellington hävdade att klockkedjan kopierat klockan som Filip Tysander själv ska ha designat och som lade grunden till företagets succé.

Men Patent- och marknadsdomstolen ansåg att Filip Tysanders design inte är tillräckligt unik. Klockan har inte verkshöjd och kan därför inte skyddas av upphovsrätten, enligt domstolen. Beslutet har överklagats av Filip Tysander och Daniel Wellington.

Filip Tysander växte upp i Järfälla utanför Stockholm. Han började plugga företagsekonomi i Uppsala 2008 med blandade resultat. Han har erkänt att han var en "slacker" under studietiden och enligt universitetets examensbevis fick han betyget godkänt i alla kurser utom en, där han kammade hem ett väl godkänt.


 

https://embed.acast.com/digitalpodden/special-sabyggdefiliptysandersittmiljardbolag

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Vägen till att skapa ett miljardbolag inom e-handel var dock inte spikrak. Filip Tysanders första bolag startade han tillsammans med sin bror. De sålde slipsar från Thailand under namnet smalslips.se, men företaget dog snabbt när trenden med smala slipsar kvickt blåst förbi.

Läs mer: Efter nederlaget i domstol – Daniel Wellington kräver upprättelse 

Klockkungens andra projekt blev just inom klockor. Den här gången handlade det om billiga plastklockor. Idén fick han efter att han läst en artikel i Dagens Industri om svenska klockbolaget Triwa som tillverkade plastklockor i Kina och omsatte flera miljoner.

Så serieentreprenören åkte till Hongkong för att göra samma sak som Triwa fast billigare. Han till och med kopierade bolagets klockdesign. Men även detta projekt, som hette Neptune Design, gick trögt och tog aldrig fart.

Det var inte förrän efter det påstådda mötet med en engelsman i Australien, där Filip Tysander ska ha jobbat med att hyra ut sängplatser i campingvagnar, som grunden till Daniel Wellington lades.

Jag tyckte inte att Rolex-klockan passade bra ihop med bandet

”Det började med att jag träffade en engelsman i Australien som bar en Rolex-klocka med ett mörkt Natoband. Det var första gången jag såg bandet och tyckte att det var väldigt vackert men där och då kunde jag inte riktigt sätta fingret på vad jag skulle göra med det. Jag tyckte inte att Rolex-klockan passade bra ihop med bandet”, säger han i förhöret i Pantent- och marknadsdomstolen.

Foto: Jack Mikrut

De såkallade Natobanden är en viktig del i Filip Tysanders klockdesign. Foto: Jack Mikrut

Trots att affärerna med plastklockorna gick segt fanns en fördel med att Filip Tysander åkt till Hongkong och startat det bolaget. Samma fabrik som tillverkade plastklockorna tillverkade också samma typ av armband, Natobandet, som engelsmannen ska ha haft på sin Rolex-klocka i Australien och som Filip Tysander fattat tycke för. 

Engelsmannens namn? Daniel Wellington, såklart.

Året är 2010 och när Filip Tysander kommer tillbaka från resan till Australien börjar han rita på en ny klocka. Precis som engelsmannens klocka har Filip Tysanders ett Natoband.

Han testar sin nya klocka på studiekamrater i Uppsala.

”Jag är lite osäker på om det är i slutet av 2010 eller i början på 2011. Jag går runt på Ekonomikum på Uppsala universitet och visar upp produkten för att jag är intresserad av att höra vad de jag frågar tror att jag kan ta i betalt. Jag frågar ett fyrtio- eller femtiotal personer vad de tycker om klockan”, säger Filip Tysander.

När jag startade bolaget hade jag nästan inga pengar

När Filip Tysander sedan startar Daniel Wellington 2011 har han mellan 150 000 och 200 000 kronor i startkapital, det är osäkert vart pengarna kommer ifrån. Den första klockan i bolagets historia säljs den 22 april 2011 och skickas från en källarlokal på Skolgatan i Uppsala.

”När jag startade bolaget hade jag nästan inga pengar. Allt gick till att köpa in de första 2000 klockorna. Men trots att jag inte hade några medel så märkte jag direkt att det slog till. Jag sålde för ungefär 300 000 första månaden utan någon direkt marknadsföring”, säger han och fortsätter.

”Jag tog det inte riktigt på allvar och förstod inte riktigt vilken stark design jag utvecklat. Jag var ute och reste under sommaren och fortsatte att backpacka under hösten. När jag kom tillbaka till julhandeln 2011 så var det beställningar på närmare 700 000 som låg i webbshoppen. Då började jag förstå vad jag hade lyckats åstadkomma, först då insåg jag att jag måste slå mynt på det här.”

Efter lanseringen tar det fart. 2013 omsätter bolaget 106 miljoner kronor, 2014 är man uppe i strax över en halv miljard. 2015 når Daniel Wellington 1,4 miljarder kronor, 2016 strax över 2 miljarder och så 2,4 miljarder under förra året. 

Bolaget finns i dag i Kina, Hong Kong, Indien, England, USA, Sydkorea, Österrike, Tyskland, Dubai och Sverige.

2017 års starka resultat gjorde det också möjligt för Filip Tysander att ta ut en vinst på 200 miljoner kronor genom ägarbolaget JFT Holding AB. 

Läs mer: Klockkungens plånbok växer – 200 miljoner från Daniel Wellington 

En nyckel till framgången är bolagets starka fokus på marknadsföring i sociala medier. På Instagram har Daniel Wellington i dag 4,2 miljoner följare och man har jobbat hårt med att nå den globala marknaden via influencers. 

Jag är självlärd genom olika företag jag drivit

Filip Tysander drar sig dock inte från att lyfta fram de egna insatserna. Enligt grundaren är det framför allt hans förmågor som affärsman och designer som gjort företaget till den succé det är i dag.

”Jag är självlärd genom olika företag jag drivit. Jag tror jag har fingertoppskänsla för att hitta saker som den breda massan är beredd att betala pengar för. Det är det som sticker ut i mitt företagande”, säger han.

Läs mer: Daniel Wellington om larmet från Kina-fabrikerna: "Finns arbete kvar att göra"

Enligt Filip Tysander är det fortfarande den första klockan, den han själv designade efter mötet med engelsmannen i Australien, som står för hela 45 procent av totala försäljningen. Därför är han tacksam över att de stora klockbolagen dröjt med att snegla på Daniel Wellingtons klockor.

”Jag var väldigt paranoid över att stora klockföretag skulle kopiera min design. Till min förtjusning tog det väldigt lång tid innan de stora klockhusen började kopiera min design. Det tog dem 5-6 år innan de kopierade Daniel Wellington och min design, det är jag väldigt glad över i dag. För hade de gjort det från dag ett så hade vi förmodligen inte funnits”, säger han.

Läs mer: Larmet om Daniel Wellingtons fabriker: Arbetarna jobbar för hårt 

Nu har konkurrenterna kommit ikapp designmässigt, något som också vållar Filip Tysander stort huvudbry. Förutom målet med Ur & Penn ska bolaget ha stoppat över 100 000 kopior från att nå marknaden, enligt Daniel Wellingtons hållbarhetsredovisning.

En annan utmaning är att Filip Tysander blivit rik på klockor som tillverkas i Kina, ett land som dras med problem kring hur man behandlar arbetskraften. Granskare av Daniel Wellingtons fabriker i Kina har bland annat larmat om att arbetarna jobbar för långa arbetspass, att de är oförsäkrade och att kontrollen av underleverantörers hanterande av sina anställda är bristfällig.

Filip Tysanders miljardbolag har blivit ett självspelande piano som ökar omsättningen varje år. Själv har grundaren tagit ett steg tillbaka från att driva bolaget, men han har fortfarande ett stadigt grepp om klocksuccén. 

I dag har han tagit rollen som ansvarig för formgivning och design av produkterna. Något Filip Tysander anser är centralt för miljardbolagets fortsatta tillväxt i framtiden.

”För att få en sådan här produkt att flyga så måste den vara skapad i perfektion. Det kan inte bli halvbra eller halvlyckad för att den produkt ska flyga som den gjort i vårt fall.”


Lyssna på Digitalpoddens specialavsnitt:

https://embed.acast.com/digitalpodden/special-sabyggdefiliptysandersittmiljardbolag

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies