Annons

Fina siffror från Daniel Ek – men orosmolnen återstår

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud
Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud
Trots många fina siffror föll Spotify efter rapporten för årets andra kvartal. Förlusterna var något högre än väntat och de utdragna förhandlingarna med skivbolagen skapar oro på marknaden. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På många sätt går det fortfarande bra för Spotify. Bolaget överträffade förväntningarna på flera punkter i sin rapport för årets andra kvartal. Vd:n Daniel Ek kunde, med rätta, visa att användarnas engagemang och lojalitet ökar. 

Men när New York-börsen öppnade en dryg timme efter analytikerkonferensen var marknadens dom hård. Aktien handlades en tid ned 5 procent, men återhämtade sig sedan något. Klockan 17:10 hade aktien backat med 2,3 procent till knappt 152 dollar. 

Först några av de goda nyheterna:

Antalet gratiskunder är nu hela 232 miljoner, en ökning på 29 procent på ett år. Det är klart högre än bolagets egen prognos. Spotify storsatsar just nu utvecklingsmarknader, bland annat med en förenklad version av sin app, ”Spotify Lite”, och det går ganska bra.

Intäkterna landade på 1 670 miljoner euro under andra kvartalet. Det är högre än analytikernas förväntningar.

Daniel Ek tonar ned situationen, som han beskriver som ”business as usual”.

Antalet premiumkunder steg med 31 procent till 108 miljoner. Det är visserligen i den undre delen av spannet av bolagets prognos på mellan 107-110 miljoner betalande abonnenter, men ändå helt okej.

Mindre bra är att Spotifys nettoförlust blev hela 76 miljoner euro, eller 0:42 euro per aktie. Analytikerna hade räknat med en förlust på 0:32 euro per aktie, enligt Reuters.

Men marknadens dom ser ändå oväntat hård ut.

En möjlig förklaring kan vara att Spotifys senaste förhandlingsrunda med skivbolagen drar ut på tiden. Man har avtal med två av de fyra bolagen, skriver man, utan att uppge vilka.

Daniel Ek tonar ned situationen, som han beskriver som ”business as usual”. Bolaget är ju inne på sin sjätte förhandlingsrunda sedan starten 2006, heter det.

Men problemen kan mycket väl vara större än vd:n ger sken av. Flera tidningar skriver att Sony och Merlin är med, medan bjässen Universal och branschtrean Warner återstår. 

Spotify fick som bekant inte med sig Warner vid lanseringen i Indien tidigare i år. Där hamnade partnerna istället i en rättstvist och kritiserade varandra offentligt. 

Enligt branschkännare har Spotifys ”two sided marketplace” – där man försöker sälja tjänster till både användare och artister – skapat en infekterad stämning i branschen. 

Ett tecken på att Spotify fått backa i sin strategi är att man nyligen lade ner ett testprojekt som lät artister ladda upp sin musik direkt i spelaren. I rapporten lyfter man nu fram att man tester nya produkter ihop med vissa skivbolag. Mer information kommer när dessa lanseras kommersiellt – i början av 2020. Det handlar av allt att döma om nya marknadsföringsverktyg som gynnar alla: Spotify, användare, artister och skivbolag. 

Fint om det funkar, men inte tillräckligt distruptivt för de analytiker som hade hoppats att Spotify skulle våga utmana de stora drakarna. Det är även ett tecken på att utvecklingen på denna front går långsammare än många hoppats på. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer