Hoppa till innehållet

Finanschefen: Därför ökar Readlys förluster inför miljardnoteringen

Den digitala tidskriftjätten Readly har sett förlusterna öka inför börsnoteringen om en dryg vecka. Finanschefen förklarar strategin och berättar varför Readly inte ger någon prognos i sitt prospekt. 

Johan Adalberth, finanschef på Readly.
Johan Adalberth, finanschef på Readly.

I tisdags kunde Di Digital rapportera att Readly READ -0,34%Dagens utveckling, som erbjuder en digital prenumerationstjänst på magasin enligt Spotify-modell, skulle noteras på Stockholm Nasdaq under september månad. 

Det stod då klart att Readly skulle ta in 450 Mkr genom en nyemission av aktier. Utöver det skulle befintliga ägare sälja en okänd del aktier. Enligt en källa till Di Digitals uppgavs värderingen landa på kring 2,2 miljarder kronor.

Läs mer: Miljardvärdering när Readly börsnoteras: ”Lönsamt om 4-5 år”

Nu, under måndagsmorgonen, gick bolaget ut med sitt prospekt, som just godkänts av Finansinspektionen. Av det framgår att Di Digitals källa hade rätt: Bolagets nyemitterade aktier får ett fast pris om 59 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt marknadsvärde på 2 168 miljoner kronor, inklusive de nya aktierna som emitteras.

Man vara ödmjuk inför konkurrenter.

Av prospektet framgår även att Readlys omsättning steg med 32 procent till 160,6 Mkr under årets första halvår, jämfört med samma period 2019. Det var känt sedan tidigare.

Nytt är att rörelseförlusten under första halvåret uppgick till hela 97,3 Mkr, vilket är en rejäl ökning mot 64,5 Mkr under första halvåret 2019. Rörelsemarginalen försämrades samtidigt från -52,9 procent till -60,5 procent under perioden. 

Readlys största kostnadspost - förlagskostnader - ökade med 28 procent till 108,5 Mkr under årets första halvår. 

Men det är den nästa största kostnadsposten - marknadsföring - som förklarar varför marginalerna har försämrats. De ökade med hela 71 procent till 71,6 Mkr under perioden. 

”Det rör sig om breda kampanjer för att öka varumärkeskännedomen, samt konverterande annonser på Facebook, Google och annat”, säger Johan Adalberth, finanschef på Readly, till Di Digital. 

Den tredje största kostnadsposten – personal – ökade med 47 procent och landade på 37,2 Mkr under årets första halvår. 

Bolaget lämnar inga prognoser för framtiden i sitt prospekt.

”Vi valde att inte göra det, vill se hur utvecklingen blir”, säger finanschefen Johan Adalberth.

Han upprepar dock tre finansiella mål ur prospektet, som är kända sedan tidigare:

1. Readly ska växa med 30-35 procent årligen.

2. Readlys bruttomarginal ska öka från 32 till 35 procent på sikt. 

3. Readly ska vara lönsamt på EBITDA-nivå inom 4-5 år.

Readly samarbetar idag med 800 förlag från 11 länder. Branschen de agerar i har - enligt dem själva - en årlig omsättning på 73 miljarder dollar, vilket är fyra gånger mer än hela musikbranschen. Ändå sker bara 20 procent av försäljningen i digitala kanaler.

Vad är era största utmaningar?

”Vi ser stora möjligheter, men hur man spenderar sin tid är en utmaning. Vi har ju ett högkvalitativt innehåll och hoppas och tror att efterfrågan på det fortsätter öka, men det får framtiden utvisa.”

”Sedan ska man vara ödmjuk inför konkurrenter. Apple gick exempelvis in på marknaden i fjol. Men det är ju även positivt med konkurrens som driver medvetandet av den här typen av tjänster”, säger Johan Adalberth.

Anmälningsperioden för allmänheten i Sverige pågår från den 8 september till och med den 15 september 2020 och anmälningsperioden för institutionella investerare pågår från den 8 september till och med den 16 september.

Beräknad första handelsdag på Nasdaq Stockholm är den 17 september. Erbjudandet är villkorat av att Readly tillförs minst 300 Mkr i emissionslikvid före avdrag för transaktionskostnader.

Läs mer: Nordnet tvärvänder om Readly: ISK-kunder får teckna

Några av Readlys konkurrenter är Ztory, som ägs av svenska Storytel, holländska Blendle, flera förlagsägda bolag som Pling, Wipe och Flip, samt Apple News+ som bland annat är verksamt i USA, Storbritannien och Australien.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera