Annons

Finansgräddan lockas till hans AI-bolag – ”Det här är framtiden”

Joel Hellermark är grundare på AI-bolaget Sana. Foto: Pressbild.
Joel Hellermark är grundare på AI-bolaget Sana. Foto: Pressbild.
Han vill att utbildningssektorn ska bli lika bra på att använda AI som streamingtjänsterna. Nu tar Joel Hellermark in 8 miljoner kronor till Sana labs som blir finansprofilen Katarina Martinsons första techinvestering. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den globala utbildningssektorn är i dag värd 40 biljoner kronor varav det digitala endast står för 2 procent av marknaden. Med stor tillväxtpotential lockar den flera nya aktörer varav startupbolaget Sana Labs (NTL) är en av dem.

Edtechbolaget är sedan i våras inackorderad i ett rum högst upp i den flotta medlemsklubbens Almas lokaler på Nybrogatan 8 i Stockholm. 

Sana Labs specialanpassar utbildningar på nätet efter individens kunskaper och förmåga med hjälp av artificiell intelligens. Så kallad individanpassad undervisning har visat sig fördubbla inlärningstakten, enligt flera studier.

”Det är en utmaning som hela utbildningsindustrin brottas med, för man vet att individanpassad utbildning gör enorm skillnad”, säger bolagets marknadschef Anna Nordell.

 AI har inte tillämpats på en av världens största och viktigaste industrier – utbildning

Grunden till Sana lades i fjol av Joel Hellermark. Det var då han tog kontakt med två forskare inom artificiell intelligens på Nasa och Cornell University för att lösa ett av problemen han såg med dagens utbildning. Han förundrades över varför utbildningsmarknaden inte använde AI på ett liknande sätt som exempelvis streamingbolagen.

”När man besöker utbildningssajter har man traditionellt fått exakt samma information på exakt samma sätt. Men går du till Netflix eller Spotify så är sajterna alltid anpassade efter dig och din historik. Men AI har inte tillämpats på en av världens största och viktigaste industrier – utbildning”, säger Joel Hellermark. 

Läs även: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify” 

Kombinationen utbildning och artificiell intelligens lockar investerare och nu när Sana tar in 8 miljoner kronor går Spotify-veteranen Sophia Bendz (NTL), Atomicos partner Joen Bonnier (NTL), Stardoll-grundaren Mattias Miksche (NTL) och Swedbanks tidigare chefsekonom Anna Felländer (NTL) in som delägare.

Det gör även finansprofilen Svante Elfving och Lundbergsfamiljens Katarina Martinson.

”Jag blev väldigt intresserad när jag kom i kontakt med bolaget. Dels för att jag brinner för företag men också för att det är inom utbildning. Jag kan se för mig den visionen Sana har med individualiserad utbildning. Det här är framtiden”, säger Katarina Martinson till Di Digital.

Foto: Joey Abrait

Katarina Martinson är en av Sanas investerare. Foto: Joey Abrait.

Katarina Martinson, dotter till finansmannen Fredrik Lundberg, var med och startade  investmentbolaget Fidelio Capital där hon är huvudinvesterare, men hon sitter även i styrelsen för Lundbergs och ett antal andra bolag.

Utbildningsplattformar har länge haft svårigheten att individanpassa sina kurser men med hjälp av Sanas algoritmer kan bolagen förbättra läroprocessen för sina användare, enligt bolaget.

”Det våra algoritmer gör är att de hittar mönster i hur du lär dig. De är helt självlärande vilket har varit det stora genombrottet för oss”, säger Joel Hellermark. 

För att kunna använda maskininlärning krävs det stora mängder data. Det har Sana fått tillgång till, framför allt genom bolagets största kund som tillhandahåller språkkurser till cirka 70 miljoner användare världen över.

Just nu arbetar vi med att bygga en plattform som skalar till hundratals miljoner användare.

Artificiell intelligens har det senaste året lockat flera finansprofiler till startupvärlden. Katarina Martinson som klev in i den när hon investerade i riskkapitalbolaget Backing Minds i somras gör nu sin första rena techinvestering.

”Jag har mestadels erfarenhet från investeringar i mer mogna bolag tidigare, dels via Fidelio men även genom Lundbergs. Sen kommer jag i kontakt med en massa olika slags bolag och även startups genom min roll som rådgivare på acceleratorn SSE business lab. Det är spännande med de här individerna som startar eget och det är möjligt att det blir fler investeringar i startupbolag”, säger hon till Di Digital.

Läs även: Digiexam: ”Cirka 40 procent av gymnasieeleverna använder oss” 

Med det nya kapitalet ska Sana nu skala upp sin produkt för fler kunder, oavsett vilken utbildning.

”Vi har en lista över bolag som vill implementera våra algoritmer i deras produkter. Just nu arbetar vi med att bygga en plattform som skalar till hundratals miljoner användare”, säger Joel Hellermark.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies