Hoppa till innehållet

Finansiell data en lukrativ nisch för Modular Finance

Fintechbolaget Modular Finance nådde lönsamhet tidigt. Nu sexfaldigar bolaget omsättningen och ökar vinstmarginalen rejält. ”Vi har byggt företaget oerhört noggrant”, säger medgrundaren Petter Hedborg till Di Digital.

Modular Finances grundare Petter Hedborg och Måns Flodberg. Foto: Jack Mikrut.
Modular Finances grundare Petter Hedborg och Måns Flodberg. Foto: Jack Mikrut.

”Vi är supernöjda med 2016”, säger Petter Hedborg till Di Digital.

Han är vd och medgrundare av Modular Finance (NTL) som har riktat in sig på digitala tjänster för finansiell information. Bolagets första produkt är ägartjänsten Holdings som samlar privat och offentlig finansiell data i ett webbgränssnitt och visar exempelvis insiderhandel och sammanställningar av aktieägares portföljer. Produkten har i dagsläget fler än 100 kunder, bland annat medier som Dagens industri, men också banker och fondbolag.

Nischen har visat sig vara lukrativ. Redan 2015 som var bolagets första år med en produkt på marknaden nåddes lönsamhet.

Läs även: Finanstjänsten Holdings nådde lönsamhet direkt

Nu har man bättrat på siffrorna visar bolagets årsredovisning för 2016.

Omsättningen steg från 2,1 till 12,4 miljoner kronor och vinsten från 0,15 till 4,6 miljoner kronor.

Tillväxten ser ut att hålla i sig i år.

”Vi kommer fortsätta växa i hög takt både genom att utveckla befintliga och ta fram nya produkter. Vidare tittar vi aktivt på förvärv av bolag som kan komplettera vår produktportfölj”, säger medgrundaren Måns Flodberg.

Skälet till att konkurrensen är ganska låg i bolagets nisch är enligt medgrundaren Måns Flodberg att fintech generellt är komplext både kring legala frågor och förståelse för marknaden och aktörernas behov. Det är dessutom svårt för en ny aktör att få förtroende hos exempelvis stora banker och fondbolag.

”Vi har nått en position där vi vunnit det här viktiga förtroendet och vi ser goda möjligheter att växa genom att erbjuda nya produkter till våra befintliga kunder”, säger han.

Kunderna använder Modular Finances data till olika saker. Till exempel kan aktiemäklare använda den för att hitta köpare medan bolag kan jämföra sig med branschkollegorna. Men att samla ihop datan har inte varit lätt, berättar medgrundaren och vd:n Petter Hedborg:

”Det är ett sanslöst hårt arbete som ligger bakom. Vi kvalitetssäkrar ägardatan manuellt”, säger Petter Hedborg.

Läs även: Fintech hetaste branschen för investeringar i år

I slutet av förra året lanserades produkten Monitor som hjälper noterade bolag att analysera sin ägarbild med hjälp av uppemot 10 överlappande datakällor. Det innebär Modular Finance har lyckats avanonymisera väldigt mycket av det utländska ägandet i Sverige, enligt Petter Hedborg.

Några pengar planerar man inte att ta in trots den höga tillväxten.

”Vi har byggt bolaget oerhört noggrant och gör i princip allt in-house. Vi bygger gränssnitt, utvecklar produkten samt sköter både juridik och administration. Vi var kassaflödespositiva väldigt tidigt och är inte ett klassiskt fintechbolag som behöver framtida riskkapital, även om vi har tagit in en mindre kapitalrunda”, säger Petter Hedborg.

Han utesluter dock inte helt att de kommer att ta in pengar framöver.

”Men om vi behöver det så lånar vi hellre”, säger han.

Modular Finance är inte det första bolaget inom finansiell information som Petter Hedborg och Måns Flodberg bygger tillsammans. Under studietiden på Handelshögskolan i Stockholm drev de parallellt den finansiella informationstjänsten Introduce som såldes till Remium 2012.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera