Digitaliseringen av skolan är i full gång, så väl i Sverige som internationellt. Det senaste året har en rad svenska startupbolag lockat till sig miljoninvesteringar. Ett av dem är Kognity som gör digitala läroböcker för IB-utbildningar.
”Vi satte oss 2012 och tittade på möjligheten att skapa ett bolag inom utbildning drivet av teknologi. För två år sedan lanserade vi vår nuvarande produkt och nu har vi kommit till en punkt då vi bevisat att det fungerar och ska expandera”, säger Hugo Wernhoff, medgrundare och vd för Kognity (NTL).
Hittills har Kognity tagit in drygt 7 miljoner från ängelinvesterare. Nu fyller de på kassan ytterligare. Bland investerarna finns Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work (NTL).
Hugo Wernhoff avböjer att berätta hur mycket pengar de nya ägarna går in med, men uppger att kapitalanskaffningen sker på en värdering av hela bolaget om 100 Mkr.
”Det är personer med expertis kring att bygga bolag vilket är ett stort stöd för oss. Sen är det viktigt med folk som har en långsiktighet och liksom oss ser det här på 15-20 års sikt”, säger Hugo Wernhoff.
Kognity har dels utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.
”Vi tror att man behöver ha båda delarna. Det gör till exempel att vi direkt kan få feedback på ett visst avsnitt och kan ändra det direkt”, säger Nicholas Johansson, medgrundare av Kognity.
I dag arbetar 25 personer på Kognity och bolagets plattform används i över 50 länder. Än så länge är det bara skolor inom IB-programmet (en gymnasieutbildning med internationell läroplan) som använder Kognity men planen är nu att testa nya utbildningssystem.
”IB ser vi som vårt insteg i marknaden. När vi nu hittat en fungerande produktmodell så är vår plan att gå in på andra utbildningssystem i Europa”, säger Nicholas Johansson.
En utmaning för alla bolag som har skolan som kund är att få till en skalbar produkt. Det eftersom läroplanerna skiljer sig åt mellan olika länder.
”Det har varit ett hårt iterativt arbete. Vi är inte själva lärare så vi har fått testa och lyssna väldigt mycket. Nu får vi experimentera med andra utbildningsmarknader för att se var vi är mest lämpade”, säger Hugo Wernhoff.
Läs mer: Axis-bröderna: "Behövs ett paradigmskifte i skolan"
De digitala läroböckerna har flera fördelar jämfört med de fysiska böckerna enligt Kognitys grundare. Till exempel kan läraren hela tiden följa hur långt eleverna kommit, och genom inbyggda test se vad de inte förstått. Att paketera plattformen som en digital lärobok, snarare än som en teknisk plattform har varit viktigt i införsäljningen.
”Vi försöker inte revolutionera skolan. Vi gör en digital lärobok som gör det lättare för läraren att undervisa. Det har varit en nyckelfaktor för att få fart på försäljningen”, säger Hugo Wernhoff.