Hoppa till innehållet

Finansrävarna är skogens app-kungar

På marknaden för jaktappar tävlar finansmännen mot kändisarna. Men trots motståndare som Alexander "The Mauler" Gustafsson ser finansrävarna, med Gerard de Geer, i spetsen ut att ta hem spelet.   

Alexander Gustafsson är ett av affischnamnen för The Great Wild som nu verkar bli omkörda av finansmännens Wehunt.
Alexander Gustafsson är ett av affischnamnen för The Great Wild som nu verkar bli omkörda av finansmännens Wehunt.

Årets jaktsäsongen är igång för fullt. Det innebär också högsäsong för jaktapparna som tävlar om jägarnas gunst. För tre år sedan fanns sex svenska jaktappar. I Sverige finns runt 300 000 jägare, visserligen en ansenlig mängd, men tydligen inte tillräckligt för sex olika appar. 

Det bolag som lett konsolideringen av marknaden och fällt konkurrenterna en efter en är Wehunt (NTL). 2016 köpte de konkurrenten Genzo och i somras slog de till och tog över Vilth och Jaktvakt. Det gör att det nu finns tre jaktappar kvar i Sverige: Wehunt, Easyhunt och The Great Wild. 

"Jag tror fortfarande att vi är lite för många. Easyhunt överlappar både oss och The Great Wild. Det vore nog bra om man kunde bli en aktör mindre på marknaden", säger Theodor Storm, vd för Wehunt. 

Det äldsta bolaget i den kvarvarande trion är Easyhunt (NTL) som grundades 2009 av Johan Ulfström. I dag har Easyhunt drygt 78 000 användare i Norden och tillhandahåller en plattform på webben och i en app där jaktlag kan sköta administrationen, jägare kan pejla hundar, titta på kartor och se gränser på jaktmarkerna.

”Det är jättekrångligt att sitta med mejl och samla ihop vilka som kommer på jakt, sköta jaktrapporter och kolla vilka som har gäster och hundar. Där har vårt verktyg oerhört stor potential”, säger Johan Ulfström.

Bolaget har en liten del e-handel med gps för hundar som alltså kan användas i appen så att samtliga inom jaktlaget kan se vart hundarna befinner sig under jakt. 

Under 2017 låg omsättningen på 2,2 miljoner kronor, en ökning från 2016 när bolaget omsatte 1,2 Mkr. Trots det hade man förra året ett minusresultat på drygt 190 000 kronor. 

De största inkomsterna kommer från premiumtjänster på plattformen, där jaktlagen betalar en årsavgift.

”Vi ska gå runt om ett år ungefär. Men för att öka farten så har vi precis börjat med en kapitalrunda”, säger Johan Ulfström.

Konkurrenten The Great Wild (NTL) har profilerat sig med flera kända aktieägare som MMA-stjärnan Alexander Gustafsson och artisten Måns Zelmerlöv. Planen var från början att börsnotera bolaget 2017 men det har skjutits på framtiden och ser nu inte heller ut att bli av 2018. 

Vid årsskiftet hade bolaget kvar 200 000 kronor i kassan efter att ha gjort en förlust på närmare 7 miljoner kronor under 2017. VD:n Robert Nathansson har fått lämna bolaget och istället har en anställd hos huvudägaren FrontOffice fått gå in som tillförordnad vd på deltid. 

Läs mer: Kändisarnas jaktapp skjuter på notering

Om The Great Wild är kändisarnas favorit så är Wehunt finansmännens favorit. Wehunt är den snabbast växande appen med 125 000 användare. I somras tog Wehunt in 5 miljoner kronor i nytt kapital för att fortsätta tillväxten. Bland bolagets investerare återfinns jaktintresserade finansmän och riskkapitalister. Finansprofiler som Björn Savén, Claes Dinkelspiel och Gerard de Geer är alla aktieägare i Wehunt. 

"Vi tog in kapital eftersom vi har en så ojämn intäktskurva, det är under höstens jaktsässong som vi får de mesta intäkterna sen har vi fått bromsa under våren. Nu kan vi satsa som vi vill", säger bolagets vd Theodor Storm. 

Att få jägare att använda en app är inte en helt lätt uppgift enligt Theodor Storm. 

"Jägare är egentligen inte så teknikintresserade. Ett sätt för oss att komma runt det är vi säljer in appen när man köper gps. Det blir ett tydligt mervärde för jägarna", säger Theodor Storm. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera