Hoppa till innehållet

Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen

De svenska private equity-bolagens affärsmodell är på väg att förändras. Finansiella manövrar och slimmade kostnadskostymer har i tysthet fått ge plats åt ett nytt fokus på digitalt värdeskapande. Nu låter flera aktörer digitala specialister bygga värde i portföljbolagen.  

Lars Terney, partner på Nordic Capital och Per Franzén, partner på EQT. Foto: Nordic Capital/Gustav Gräll. Kollage.
Lars Terney, partner på Nordic Capital och Per Franzén, partner på EQT. Foto: Nordic Capital/Gustav Gräll. Kollage.

”Buyout-branschen har utvecklats. Den tid då man kunde skapa stor avkastning genom finansiellt trolleri är över sedan länge. Nu tror jag att de viktigaste verktygen för att bygga bra bolag de närmaste 5-10 åren kommer att vara digitala”, säger Per Franzén.

Han är partner på EQT och investeringsrådgivare till fonden EQT VII med motsvarande 65 miljarder kronor att investera i etablerade bolag i mogna branscher.

Uttalandet är ett eko av det som private equity-bolagets vd Thomas von Koch sade till Financial Times redan hösten 2015. Han uppmanade då branschen att omfamna den digitala revolutionen även när det gäller äldre bolag, för att inte bli omsprungna av yngre och ofta venture capital-backade digitala bolag som hemdelningstjänsten Airbnb och taxitjänsten Uber.

Läs mer: EQT:s vd varnar storbolagen för startups

Riskkapitalisternas arbetsmetod för att skapa värde i portföljbolagen har traditionellt varit att öka belåningen, sparka chefer och tillsätta nya, skära i kostnaderna och samordna funktioner över bolagsgränserna.

Men tre av Sveriges största PE-bolag, EQT, Nordic Capital och IK säger till Di Digital att digitalisering nu har blivit ett allt viktigare värdeskapande verktyg.

”I min bransch, alltså buyout av mogna bolag, så blir det otroligt viktigt de närmaste åren att ha digital kompetens”, säger Per Franzén.

EQT har genomfört en rad förändringar för att bli bättre på att digitalisera sina portföljbolag. Dels har man startat EQT Ventures som riktar in sig på investeringar i startupbolag och har techentreprenörer som rådgivare.

Läs mer: Spelet bakom EQT Ventures miljarder

Dels har man tagit i ett särskilt digitaliseringsteam som stöder ”offline”-bolagen i portföljen. En annan metod som de använder är att ta talanger från digitala bolag och sätta in i etablerade bolag i mogna branscher.

EQT strävar även efter att ta in minst en ledamot i varje styrelse som kan driva digitaliseringsfrågor så att de kommer upp på varje styrelsemöte.

I exempelvis portföljbolaget Anticimex styrelse sitter Anna Settman, som var vd på Aftonbladet när de tog klivet från papperstidning till digitalt mediehus och som har grundat startupfabriken Springfield Project, samt Gunnar Asp som har varit vd respektive styrelseordförande för Comhem och IP-Only.

Anticimex har med EQT som ägare satsat på sensorer och tekniska skadedjursfällor som gjort att bolaget effektiviserat utryckningarna till kunderna. Idag står den sensorbaserade modellen för omkring hälften av Anticimex försäljning i Sverige.

”Det är ett ganska dramatiskt skifte i en väldigt traditionell bransch.”

Läs även: Investor-profil drar igång techfond

Riskkapitalbolaget Nordic Capital har precis som EQT lyft digitaliseringen högt på agendan.

”Vi tror att den tekniska utvecklingen de närmaste åren kommer att påverka nästan alla branscher och aspekter av samhället”, säger Lars Terney som är partner på bolaget och koordinator för programmet för ägarstöd.

”Det är viktigt att få upp digitaliseringsfrågan på ledningens och styrelsens bord och lyfta blicken ovanför det dagliga slitet.”

Nordic Capital har dock valt att inte sätta upp ett internt digitalt team. Skälet är enligt Lars Terney att ämnet är för brett. Läkemedelsbranschen skiljer sig från finansbranschen som i sin tur skiljer sig från e-handeln. För att injicera digital kunskap samarbetar man istället med nyöppnade Singularity University i Köpenhamn, som är en gren av den hajpade startupskolan från Silicon Valley.

Läs mer: Nordic Capital skickar chefer till hajpad startupskola

I utbyte mot finansiellt stöd får Nordic Capital förtur till kurser dit allt från talanger till vd:ar och styrelseledamöter skickas för att studera ämnen som artificiell intelligens, robotik och datasystem.

Ett antal av Nordic Capitals portföljbolag genomgår just nu en digital omvandling som en del i strategin för att öka deras värde. Det gamla postorderföretaget Ellos har till exempel trimmats till ett modernt e-handelsbolag med fokus på hantering av stora datamängder och personaliserade köpupplevelser.

I och med att digitalisering har blivit ett allt viktigare verktyg för riskkapitalisterna har det också blivit en viktig del i investeringsbesluten.

”När vi utvärderar bolag så är digitaliseringen en otroligt viktig del. Vi tittar på bolag i branscher som ännu inte har digitaliserats. Där kan vi hjälpa till att utveckla och förbättra affärsmodellerna”, säger Per Franzén på EQT.

Lars Terney från Nordic Capital menar att det idag är en självklar del av genomlysningen av ett bolag att titta på hur teknologi påverkar affären och hur det kan få fart på tillväxten.

Läs även: Därför vill storbolagen ha en egen startup

”Om vi väntar oss stora förändringar i branschen men bolaget har en svag digital organisationskapacitet så är vi försiktiga. Om Nordic Capital köper ett sådant bolag så måste det tidigt etableras en plan för att injicera mer digital erfarenhet och kunskap.”

Kommentar: "Digital renovering kan lyfta näringslivet in i 2010-talet"
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera