Påminds affärsidé är att samla kundens avtal för bolån, el, försäkringar, bredband och mobilen. Tjänsten håller koll på när bidningstider är på väg att löpa ut och det är dags att förlänga ett avtal – för att då efterlysa bättre villkor och priser. Om sådana inte erbjuds kan Påmind föreslå ett byte.
”Vi försöker alltid ta hand om kundernas nuvarande leverantör i första hand, för vi vill utgå från avtalen som de har valt. Men om det inte går så erbjuder vi alternativ” säger John John Tengberg, vd för Påmind.
Bakom bolaget, som startades 2017, finns flera tunga svenska finansprofiler. Grundaren är Mikael Nachemson, som bland annat var med och grundade Nordnet, och i ägarlistan finns bland annat finansmannen Sven Hagströmer, investeraren Per Åhlgren, Cint-grundaren Bo Mattsson och finansmannen Claes Dinkelspiel.
Utöver Björn Rosengren och Johan Tjärnberg tillkommer investerare som fastighetsprofilen Per Arwidsson, Monterro-medgrundaren Carl Rosvall och förvaltaren Olle Isberg i den riktade emissionen.
Det nya kapitalet kommer att användas till att nyanställa och till fortsatt expansion av avtalstjänsten, säger John John Tengberg. Påmind har i dag 11 anställda och kommer att rekrytera ytterligare tre-fyra personer de närmaste månaderna.
”Vårt fokus nu är att bredda och skala upp produkten, men framför allt att se till att vi får ännu fler kunder. Och då har de här pengarna funnit en ganska naturlig roll i att vara med och driva på det.”
Läs mer: Gardell och Hagströmer investerar i HQ-veteranens startup
Under slutet av förra året började Påmind samarbeta med E-boks, en digital brevlåda som ägs av Postnord, och bolaget planerar nu att ingå fler liknande partnerskap för att kunna nå en bredare kundbas.
”Att erbjuda Påmind som en ‘tjänst i en tjänst’ är ett sätt för oss att få distribution, och för våra partners att stärka sitt erbjudande till kunder”, säger John John Tengberg.
Han säger att avtalstjänsten inte bara kan användas av hushåll utan också företag.
”Vi vet att problematiken är samma, då företag inte alltid har så bra koll på sina avtal och vad de betalar för dem. Så det finns mycket pengar att spara på företagssidan eftersom det handlar om helt andra volymer än för enskilda hushåll.”
Planerar ni att expandera till marknader utanför Sverige?
”Just nu skalar vi upp i Sverige och vill säkerställa att vi har ett färdigt koncept som sitter helt och hållet. Sedan kommer vi ha dörren öppen för resten av Norden och andra marknader. Att få koll på och förvalta sina olika typer av avtal och abonnemang, som man lätt försummar, är ju ett universellt problem för många hushåll i världen.”
Påmind noterade en nollomsättning under 2019 med en förlust på 6,5 miljoner kronor, vilket är det senaste rapporterade räkenskapsåret.