Hoppa till innehållet

Finansveteraner och ABB:s vd kliver in i avtals-fixare

Fintechbolaget Påmind, som hjälper privatpersoner att få billigare avtal, tar in 15 miljoner kronor i en ny kapitalrunda. Bland de nya investerarna finns tunga finansprofiler som ABB:s vd Björn Rosengren och Johan Tjärnberg, ordförande i Trustly och tidigare vd för Bambora. 

Påminds vd John John Tengberg (till vänster) tillsammans med grundaren Mikael Nachemson (till höger).
Påminds vd John John Tengberg (till vänster) tillsammans med grundaren Mikael Nachemson (till höger).Foto: Jesper Frisk (Di).

Påminds affärsidé är att samla kundens avtal för bolån, el, försäkringar, bredband och mobilen. Tjänsten håller koll på när bidningstider är på väg att löpa ut och det är dags att förlänga ett avtal – för att då efterlysa bättre villkor och priser. Om sådana inte erbjuds kan Påmind föreslå ett byte.

”Vi försöker alltid ta hand om kundernas nuvarande leverantör i första hand, för vi vill utgå från avtalen som de har valt. Men om det inte går så erbjuder vi alternativ” säger John John Tengberg, vd för Påmind. 

Bakom bolaget, som startades 2017, finns flera tunga svenska finansprofiler. Grundaren är Mikael Nachemson, som bland annat var med och grundade Nordnet, och i ägarlistan finns bland annat finansmannen Sven Hagströmer, investeraren Per Åhlgren, Cint-grundaren Bo Mattsson och finansmannen Claes Dinkelspiel.

Utöver Björn Rosengren och Johan Tjärnberg tillkommer investerare som fastighetsprofilen Per Arwidsson, Monterro-medgrundaren Carl Rosvall och förvaltaren Olle Isberg i den riktade emissionen.

Det nya kapitalet kommer att användas till att nyanställa och till fortsatt expansion av avtalstjänsten, säger John John Tengberg. Påmind har i dag 11 anställda och kommer att rekrytera ytterligare tre-fyra personer de närmaste månaderna. 

”Vårt fokus nu är att bredda och skala upp produkten, men framför allt att se till att vi får ännu fler kunder. Och då har de här pengarna funnit en ganska naturlig roll i att vara med och driva på det.”

Läs mer: Gardell och Hagströmer investerar i HQ-veteranens startup

Under slutet av förra året började Påmind samarbeta med E-boks, en digital brevlåda som ägs av Postnord, och bolaget planerar nu att ingå fler liknande partnerskap för att kunna nå en bredare kundbas.

”Att erbjuda Påmind som en ‘tjänst i en tjänst’ är ett sätt för oss att få distribution, och för våra partners att stärka sitt erbjudande till kunder”, säger John John Tengberg. 

Han säger att avtalstjänsten inte bara kan användas av hushåll utan också företag.

”Vi vet att problematiken är samma, då företag inte alltid har så bra koll på sina avtal och vad de betalar för dem. Så det finns mycket pengar att spara på företagssidan eftersom det handlar om helt andra volymer än för enskilda hushåll.” 

Planerar ni att expandera till marknader utanför Sverige?

”Just nu skalar vi upp i Sverige och vill säkerställa att vi har ett färdigt koncept som sitter helt och hållet. Sedan kommer vi ha dörren öppen för resten av Norden och andra marknader. Att få koll på och förvalta sina olika typer av avtal och abonnemang, som man lätt försummar, är ju ett universellt problem för många hushåll i världen.”

Påmind noterade en nollomsättning under 2019 med en förlust på 6,5 miljoner kronor, vilket är det senaste rapporterade räkenskapsåret.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera