Annons

"Finlands Wallenberg" blir största ägare i skånskt skärmbolag

Finländska finansfamiljen Ehrnrooth har investerat i Zeta Display via sitt investmentbolag Virala, med vd:n Alexander Ehrnrooth.
Finländska finansfamiljen Ehrnrooth har investerat i Zeta Display via sitt investmentbolag Virala, med vd:n Alexander Ehrnrooth.
Finländska finansfamiljen Ehrnrooth har seglat upp som största ägare i kommunikationsbolaget Zeta Display. ”Vi är långsiktiga och framåtlutande ägare. Men också krävande”, säger Alexander Ehrnrooth till Dagens industri.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Malmöbaserade Zeta Display, som säljer digitala kommunikationslösningar till framför allt butiker, ökade omsättningen med 43 procent första kvartalet och växte organiskt med 33 procent. Rörelsemarginalen, däremot, föll tillbaka till 2 procent i kvartalet vilket var klart lägre än fjolårets 7 procent. Det bidrog till att aktien har handlats ned efter rapporten idag, efter att tidigare ha stigit med över 30 procent sedan årsskiftet.

”Vi växer snabbt och ökar antalet medarbetare vilket slår på marginalen. Sedan är det så att våra implementationsprojekt blir större och mer komplexa vilket i sig är positivt samtidigt som det initialt ökar försäljningen av hårdvara där marginalerna är lägre”, säger bolagets vd Leif Liljebrunn.

I april genomförde Zeta Display en nyemission i syfte att återbetala preferensaktier till aktieägarna. Då passade det finländska investmentbolaget Virala på att öka sitt innehav från 7 till 12 procent (via sitt svenska dotterbolag Valeado). Bakom Virala står en gren av den finländska finansfamiljen Ehrnrooth, även kallade “Finlands Wallenberg”. Just Virala är bland annat stora ägare i finska verkstadsbolagen Ahlstrom-Munksjö och Fiskars. I Zeta Display började Virala köpa aktier hösten 2017.

”Jag kände två styrelseledamöter i Zeta Display som jag hade jobbat tillsammans med i Fiskars respektive Ahlstroms styrelser. När jag sedan fick en fråga om vi ville hjälpa till att finansiera bolagets snabba tillväxt kändes det lockande då Zeta Display befinner sig på en intressant och växande marknad, säger Viralas vd Alexander Ehrnrooth till Dagens industri.

Zeta Display levererar en programvaru- och tjänsteplattform med bildskärm som gränssnitt. Det gör det möjligt till exempel en butikskedja att via skärmar informera om kampanjer, priser och produkter. Bolaget är Viralas andra stora investering i Sverige. Sedan tidigare ingår det helägda dotterbolaget Barium, som säljer en annan slags digitaliseringsplattform, i koncernen.

”En stor del av Bariums kunder finns i handeln, liksom Zeta Displays. Vi tycker att det är en spännande och växande marknad eftersom hela den fysiska handeln måste göra sina butiker mer intressanta och samtidigt kombinera butikerna med sin online verksamhet. Nyligen förvärvade McDonald's ett bolag som liknar Zeta Display för 300 miljoner dollar vilket visar hur centralt detta område är. Vi ser nu fram emot att Zeta Display ska introducera ännu mera intelligens i sina lösningar.”

Med de senaste aktieköpen seglar Virala upp som största ägare i Zeta Display, större än grundaren Mats Johansson som äger 10 procent. I samband med bolagsstämman kliver också Viralas finanschef Mia Alholm in i styrelsen.

”Vi brukar vara långsiktiga och framåtlutande men också krävande ägare i våra innehav. Framför allt vill vi fungera som partners till de övriga stora ägarna”, säger Alexander Ehrnrooth.

Zeta Display driver sedan några år en tydlig förvärvsstrategi, bara år 2017 köptes sex mindre europeiska konkurrenter. Marknaden för bildskärmslösningar är fragmenterad och enligt Zeta Display är trenden att kunder kräver en internationell närvaro och alltmer komplexa lösningar. Bolaget har också snabbt velat öka volymen för att nå stordriftsfördelar och bättre lönsamhet. Leif Liljebrunn har varit vd sedan 2009 och därmed drivande bakom strategin. Förra månaden meddelade bolaget att han från i höst kliver ned för att istället bli förvärvsansvarig vilket betyder att Zeta Display söker en ny vd.

”Leif har varit en utmärkt vd som nu i sin nya roll kan fokusera på förvärv som jag ser som kritiskt för bolagets fortsatt starka tillväxt och för att konsolidera den europeiska marknaden. Lyckade 'buy and build'-strategier brukar leda till goda slutresultat och är ytterligare en anledning till att vi fortsätter att investera i Zeta Display.”

Letar Virala fler investeringar i Sverige?

”Vi är alltid opportunistiska, men vårt huvudfokus ligger på att stödja våra nuvarande innehav att växa och visa goda resultat”, säger Alexander Ehrnrooth.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies