Husdjur har blivit en attraktiv nisch för skandinaviens e-handlare. Nu sker ytterligare en storafffär på den heta marknaden.
Svenska Animail är en nätbaserad djuraffär som erbjuder hemleverans av foder och prylar för bland annat hundar och katter. Nu köps bolaget upp av den finska djurbutikskedjan Musti Group, som står bakom varumärken som Arken Zoo och Djurmagazinet och har en omsättning på omkring 1,7 miljarder kronor.
Tidigare i november köpte Musti Group dessutom svenska Vetzoo som är specialiserade på e-handel för djurfoder. Bolaget, med riskkapitalbolaget EQT som storägare, har satt ett aggressivt mål när det gäller e-handel. För närvarande kommer 7 procent av bolagets omsättning från handel på nätet.
Läs mer: Djur-affär: Vetzoo köps upp av finsk jätte
Enligt Di Digitals beräkningar betalade Musti Group 250-300 miljoner kronor för Vetzoo. Vad den finska kedjan betalar för Animail är okänt.
2016 landade Animails omsättning på 94 miljoner kronor och förlusten skrevs till 15 miljoner kronor. Under 2017 började e-handlaren visa svarta siffror efter att ha lagt om strategin från expansion till vinstfokus, berättade vd:n Alexander Olsson i en intervju med Di Digital i somras.
Läs mer: Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat
Enligt honom har medvinden fortsatt under hösten.
”Vi har haft den starkaste hösten på flera år. Vi har producerat en grym leveransnivå på både lager och i kundservice vilket lett till ökad kundnöjdhet. Sedan i juli så ser vi, som ett resultat av just detta, att vi växer månad för månad med en fortsatt positiv lönsamhetstrend”, säger Animails vd Alexander Olsson till Di Digital.
Vad innebär det för Animail att bolaget köps upp?
”Som bolag kommer vi in i en större kontext. Vi får adderat en stor aktör med kunnigt folk från branschen med lång erfarenhet inom detaljhandel. Vi kan även dra nytta av Mustis stordriftsfördelar och deras förankring i Norden kan gynna oss på våra övriga marknader.”
Varför konsolideras branschen?
”Det händer mycket just nu och skala är helt klart en viktig faktor för långsiktig och hållbar lönsamhet inom vår vertikal. Att det finns intresse för offline-aktörer att utöka sin närvaro på nätet känns naturligt i samband med att kundernas köpvanor förflyttas mer och mer, djurfoder är inte undantag.”
Vad sker inom foderbranschen på nätet?
”Andel foderköp som sker via nätet fortsätter att öka även om den verkliga boomen i just Sverige nog kommer framöver.”