Hoppa till innehållet

Finska jätten slukar ytterligare ett svenskt djurbolag

Finska Musti Group har på kort tid stått för två djur-affärer i Sverige. Först köptes Vetzoo upp – och sedan Animail.  ”Den verkliga boomen i Sverige kommer nog framöver”, säger Animails vd till Di Digital.

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016.
Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016.Foto: Animail

Husdjur har blivit en attraktiv nisch för skandinaviens e-handlare. Nu sker ytterligare en storafffär på den heta marknaden.

Svenska Animail är en nätbaserad djuraffär som erbjuder hemleverans av foder och prylar för bland annat hundar och katter. Nu köps bolaget upp av den finska djurbutikskedjan Musti Group, som står bakom varumärken som Arken Zoo och Djurmagazinet och har en omsättning på omkring 1,7 miljarder kronor.

Tidigare i november köpte Musti Group dessutom svenska Vetzoo som är specialiserade på e-handel för djurfoder. Bolaget, med riskkapitalbolaget EQT som storägare, har satt ett aggressivt mål när det gäller e-handel. För närvarande kommer 7 procent av bolagets omsättning från handel på nätet. 

Läs mer: Djur-affär: Vetzoo köps upp av finsk jätte 

Enligt Di Digitals beräkningar betalade Musti Group 250-300 miljoner kronor för Vetzoo. Vad den finska kedjan betalar för Animail är okänt.

2016 landade Animails omsättning på 94 miljoner kronor och förlusten skrevs till 15 miljoner kronor. Under 2017 började e-handlaren visa svarta siffror efter att ha lagt om strategin från expansion till vinstfokus, berättade vd:n Alexander Olsson i en intervju med Di Digital i somras.

Läs mer: Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Enligt honom har medvinden fortsatt under hösten.

”Vi har haft den starkaste hösten på flera år. Vi har producerat en grym leveransnivå på både lager och i kundservice vilket lett till ökad kundnöjdhet. Sedan i juli så ser vi, som ett resultat av just detta, att vi växer månad för månad med en fortsatt positiv lönsamhetstrend”, säger Animails vd Alexander Olsson till Di Digital.

Vad innebär det för Animail att bolaget köps upp?

”Som bolag kommer vi in i en större kontext. Vi får adderat en stor aktör med kunnigt folk från branschen med lång erfarenhet inom detaljhandel. Vi kan även dra nytta av Mustis stordriftsfördelar och deras förankring i Norden kan gynna oss på våra övriga marknader.”

Varför konsolideras branschen?

”Det händer mycket just nu och skala är helt klart en viktig faktor för långsiktig och hållbar lönsamhet inom vår vertikal. Att det finns intresse för offline-aktörer att utöka sin närvaro på nätet känns naturligt i samband med att kundernas köpvanor förflyttas mer och mer, djurfoder är inte undantag.”

Vad sker inom foderbranschen på nätet?

”Andel foderköp som sker via nätet fortsätter att öka även om den verkliga boomen i just Sverige nog kommer framöver.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera