Hoppa till innehållet

Finska succéappen Wolt lanseras i Stockholm

Den hajpade finska restaurang-appen Wolt rekryterar personal inför en lansering i Stockholm om några veckor. I Helsingfors har redan en av tio invånare laddat ner appen.

Hela Wolt-gänget. Juhani Mykkänen står längst ut till höger och vd Miki Kuusi står till vänster om skylten med blå Wolt t-shirt.
Hela Wolt-gänget. Juhani Mykkänen står längst ut till höger och vd Miki Kuusi står till vänster om skylten med blå Wolt t-shirt.Foto: Wolt

Den finska restaurang-appen Wolt har redan uppmärksammats i tidskrifter som Wired och Forbes, samt fått Apples utmärkelse Editor's Choice. Nu laddar man för sin första lansering utanför Finland.

”Vi har ett team på plats i Stockholm och söker nu ytterligare 6-10 personer. Vi letar efter personer inom marknad, sälj, community management och logistik. Vår lansering i Stockholm ska ske inom några veckor”, säger Juhani Mykkänen, medgrundare och operativ chef på Wolt.

Wolt utmanar därmed en rad svenska aktörer som Aptit.se, Waitress, Godsmak och Urb-it på hemmaplan, samt tyska Foodora.

Kan vi få detta att funka i Stockholm är det ett riktigt bra tecken.

”I Finland är vi redan bekanta med Foodora, som ju även finns i Sverige. Men vi fokuserar inte på konkurrenterna utan hoppas göra vår egen grej”, säger Juhani Mykkänen.

Ambitionen är att rulla ut konceptet i andra nordiska länder de närmaste månaderna.

“Sverige blir vår första utlandslansering. Stockholm är viktigt för oss. Vi har sett en fantastisk utveckling i Finland, med en tillväxt över 10 procent per vecka i Helsingfors. Kan vi få detta att funka i Stockholm på några månader är det ett riktigt bra tecken”, säger Juhani Mykkänen.

Läs mer: Växte med 50 procent, nu släpper Godsmak en take away-app

Han driver Wolt ihop med bolagets vd Miki Kuusi, mannen som startade Finlands gigantiska tech-evenemang Slush och är en it-kändis i Finland.

Wolt finns enbart som app och påminner mycket om svenska Waitress. Tjänsten används främst för att beställa hemleveranser eller hämtmat som man plockar upp själv. Appen kan även användas för att förbeställa och förbetala mat som man äter på restaurangen. Den är dock ingen app för bokning av bord, likt Bookatable som nyligen såldes för drygt en miljard kronor.

Läs mer: Tripadvisor fick nobben i miljardstrid om Bookatable

Wolt lanserades i Finland våren 2015. Man har nu 70.000 kunder i Helsingfors, Åbo och Tampere. I Helsingfors är redan 10 procent av befolkningen registrerade användare av tjänsten.

Bolaget har idag 40 anställda och 200 frilansande budpersoner som jobbar på samma sätt som taxiförarna på Uber, eller budbärarna på den svenska budfirman Urb-it.

Ska ni bredda er till att genomföra andra budtjänster?

“Inte den närmaste tiden. Just nu fokuserar vi på att leverera mat till kunder på mindre än 30 minuter.”

Sedan starten har Wolt tagit in 29 Mkr (3 miljoner euro) från investerare som Inventure, Lifeline Ventures samt en rad affärsänglar, bland andra Ilkka Paananen, vd för det finska spelundret Supercell.

För mer om restaurang-apparnas matkrig, lyssna på senaste Digitalpodden.

http://embed.acast.com/digitalpodden/matkrig-nischadenatverkochsoundcloudsnodlan.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera