Hoppa till innehållet

Finska Wolt tar in 4 miljarder kronor i ny runda – EQT går in med mer kapital

Det finska matleveransföretaget Wolt fortsätter sin expansion inom livsmedel och detaljhandel och tar in drygt 440 miljoner euro, motsvarande 4,4 miljarder kronor, i en ny investeringsrunda. Svenska EQT är med även med denna gång.

Wolts vd och grundare Miki Kuusi och ett av bolagets cykelbud.
Wolts vd och grundare Miki Kuusi och ett av bolagets cykelbud.Foto: Press.

”Den här finansieringen handlade om att se till att vi har kapaciteten att göra väldigt långsiktiga satsningar i alla våra länder, inklusive Sverige, utan att behöva gå till börsen”, säger Wolts vd Miki Kuusi till Di.

I den aktuella investeringsrundan deltar svenska EQT EQT +0,38%Dagens utveckling Ventures som tidigare investerat i Wolt, och det gjorde även riskkapitalbolagets nya entitet EQT Growth, som investerar i europeiska tillväxtbolag. 

”EQT Growth är en av de nya investerarna och jag är väldigt glad att fortsätta vårt samarbete med EQT eftersom de har varit en bra partner till oss sedan 2016”, säger Miki Kuusi. 

Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs bolag ICONIQ Growth ledde rundan där även Tiger Global, DST, KKR, Prosus och Coatue anslöt sig som nya investerare. Existerande investerare såsom 83 North, Highland Europe, Goldman Sachs Growth Equity, EQT Ventures och Vintage Investment Partners deltog också i rundan. 

”Vi gick in redan i A-rundan 2016 och Wolt är en framgångshistoria för hela det europeiska ekosystemet om man ser till uppstartsbolag. Dagens tillkännagivande sätter dem på kartan som en av de starkaste spelarna inom området, även på en global nivå”, säger Lars Jörnow, partner på EQT Ventures, i en kommentar via mejl.

Läs mer: Matleverantören Wolt tar in ytterligare miljard – EQT ombord 

Wolt tog in motsvarande 1,1 miljarder kronor i maj i fjol. Totalt har nu bolaget rest 707 miljoner euro, cirka 7 miljarder kronor, från olika investerare. Med det nya kapitalet i ryggen kommer Wolt att fortsätta expandera sina leveranser till att innefatta allt från livsmedel till blommor och apoteksvaror. 

Under 2020 expanderade Wolt också till både Tyskland och Japan, där bolaget nu finns i 10 städer och fortsätter expandera. Miki Kuusi säger att det är två marknader som bolaget kommer fortsätta att satsa på. 

”Vi började med Berlin och expanderade nyligen till München och Frankfurt, och blev positivt överraskade av responsen. Japan-expansionen var lite av ett wild card ut vårt perspektiv, men har visat sig vara en enorm möjlighet. Trots att det är en väldigt annorlunda marknad så har vi sett att Japan faktiskt inte är så annorlunda från Norden, eftersom det gått bra även där.”

Wolt startade verksamheten i Helsingfors 2015 med 10 restauranger, och har sedan dess expanderat till 23 länder och över 120 städer. Under 2020 breddade Wolt sitt sortiment bortom restauranger och takeaway till att även omfatta livsmedel och produkter från detaljhandeln.

”Vi har alltid varit lite av en udda fågel i vår bransch, då vi är ett litet företag från ett litet land någonstans i Norden som går under radarn och gör saker som andra inte gjort. Vi har alltid varit underfinansierade jämfört med våra konkurrenter som har massiv finansiering i ryggen,” säger Miki Kuusi.  

Han säger att Wolt även efter denna runda fortfarande kommer att vara betydligt mindre finansierade än andra bolag i branschen. 

”Den här rundan ger oss verkligen kapacitet att vara väldigt långsiktiga och tålmodiga i vår expansion, och att kunna backa våra satsningar på olika marknader i detaljhandeln. Så för oss handlade den här finansieringsrundan mycket om att kunna ha kontroll, oavsett vad som händer i världen och runt omkring oss.”

 

Texten uppdateras.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera