”Den här finansieringen handlade om att se till att vi har kapaciteten att göra väldigt långsiktiga satsningar i alla våra länder, inklusive Sverige, utan att behöva gå till börsen”, säger Wolts vd Miki Kuusi till Di.
I den aktuella investeringsrundan deltar svenska EQT EQT +0,38%Dagens utveckling Ventures som tidigare investerat i Wolt, och det gjorde även riskkapitalbolagets nya entitet EQT Growth, som investerar i europeiska tillväxtbolag.
”EQT Growth är en av de nya investerarna och jag är väldigt glad att fortsätta vårt samarbete med EQT eftersom de har varit en bra partner till oss sedan 2016”, säger Miki Kuusi.
Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs bolag ICONIQ Growth ledde rundan där även Tiger Global, DST, KKR, Prosus och Coatue anslöt sig som nya investerare. Existerande investerare såsom 83 North, Highland Europe, Goldman Sachs Growth Equity, EQT Ventures och Vintage Investment Partners deltog också i rundan.
”Vi gick in redan i A-rundan 2016 och Wolt är en framgångshistoria för hela det europeiska ekosystemet om man ser till uppstartsbolag. Dagens tillkännagivande sätter dem på kartan som en av de starkaste spelarna inom området, även på en global nivå”, säger Lars Jörnow, partner på EQT Ventures, i en kommentar via mejl.
Läs mer: Matleverantören Wolt tar in ytterligare miljard – EQT ombord
Wolt tog in motsvarande 1,1 miljarder kronor i maj i fjol. Totalt har nu bolaget rest 707 miljoner euro, cirka 7 miljarder kronor, från olika investerare. Med det nya kapitalet i ryggen kommer Wolt att fortsätta expandera sina leveranser till att innefatta allt från livsmedel till blommor och apoteksvaror.
Under 2020 expanderade Wolt också till både Tyskland och Japan, där bolaget nu finns i 10 städer och fortsätter expandera. Miki Kuusi säger att det är två marknader som bolaget kommer fortsätta att satsa på.
”Vi började med Berlin och expanderade nyligen till München och Frankfurt, och blev positivt överraskade av responsen. Japan-expansionen var lite av ett wild card ut vårt perspektiv, men har visat sig vara en enorm möjlighet. Trots att det är en väldigt annorlunda marknad så har vi sett att Japan faktiskt inte är så annorlunda från Norden, eftersom det gått bra även där.”
Wolt startade verksamheten i Helsingfors 2015 med 10 restauranger, och har sedan dess expanderat till 23 länder och över 120 städer. Under 2020 breddade Wolt sitt sortiment bortom restauranger och takeaway till att även omfatta livsmedel och produkter från detaljhandeln.
”Vi har alltid varit lite av en udda fågel i vår bransch, då vi är ett litet företag från ett litet land någonstans i Norden som går under radarn och gör saker som andra inte gjort. Vi har alltid varit underfinansierade jämfört med våra konkurrenter som har massiv finansiering i ryggen,” säger Miki Kuusi.
Han säger att Wolt även efter denna runda fortfarande kommer att vara betydligt mindre finansierade än andra bolag i branschen.
”Den här rundan ger oss verkligen kapacitet att vara väldigt långsiktiga och tålmodiga i vår expansion, och att kunna backa våra satsningar på olika marknader i detaljhandeln. Så för oss handlade den här finansieringsrundan mycket om att kunna ha kontroll, oavsett vad som händer i världen och runt omkring oss.”
Texten uppdateras.