Annons
Venuu-gänget: Axel Bergström, Marketing Manager, Emmeli Sjölander, Customer Success Manager och Carl Johan Lie Karlberg, Country Manager

Finskt ”Airbnb för lokaler” lanseras i Stockholm

Fysisk träning ska ge starkare digitala samarbeten SPONSRAT AV Tata Consultancy Services

Foto: Vipps/Press

”Norska Swish” blir ett eget företag

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager har blivit känd genom ett antal rättsprocesser mot globala techbolag. Danskan har har bland annat varit med och bestämt att Apple ska betala tillbaka motsvarande över 120 miljarder kronor i obetald skatt till Irland.

EU vill ha global digitalskatt

Uber kan tänkas lämna Norge om transportministern inte lyssnar.

Uber krävs på 20 miljarder för stulen affärshemlighet

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Finskt ”Airbnb för lokaler” lanseras i Stockholm

Venuu-gänget: Axel Bergström, Marketing Manager, Emmeli Sjölander, Customer Success Manager och Carl Johan Lie Karlberg, Country Manager
Venuu-gänget: Axel Bergström, Marketing Manager, Emmeli Sjölander, Customer Success Manager och Carl Johan Lie Karlberg, Country Manager Foto: Emil Sjölander
Finska Venuu tar in 4 Mkr och slår upp portarna i Stockholm med eget kontor på Kungsholmen. Sajten kan beskrivas som ett Airbnb för festlokaler och konferensanläggningar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Venuu lanserades i Finland oktober 2013 och har redan lockat till sig 1.300 profilannonser i hemlandet. Här finns allt från spexiga festlokaler till etablerade konferensanläggningar.

Annars påminner tjänsten extremt mycket om Airbnb, både till utseende och funktionsmässigt. Precis som på Airbnb är det gratis att lägga ut ett objekt på Venuu (namnet uttalas som det engelska ordet "venue") och uthyraren betalar endast provision när de får kunder via sajten.

En skillnad är att användaren kan välja vilket typ av evenemang man letar lokal till, från bröllop till konferens. Även "bastukväll" fins med som alternativ, ifall man skulle råka glömma att tjänsten kommer från Finland.

Lyckas vi i Stockholm vet vi vad som krävs för att lyckas i resten av Europa.

”Vi har de flesta av de stora objekten på marknaden, men vi har mycket kvar att göra även i Finland. Det finns många okända lokaler och folk som knappt vet själva att de hyr ut. Vi håller på att skapa en marknad”, säger Axel Bergström, marknadschef och en av tre medarbetare på Venuus nya Stockholmskontor.

Venuu.se smyglanserades för 3-4 veckor sedan och har redan 350 objekt i Stockholm. Under torsdagen, den 8 oktober lanseras sajten officiellt. Marknadsföreningen sker dock uteslutande på nätet, främst med hjälp av en egen Facebooksida, annonser på Facebook samt sökordsmarknadsföring på Google.

”Vi växer med fem objekt om dagen just nu. Säljarna i Stockholm har legat på i tre månader och skapat relationer med lokalägarna. På sikt ska detta rulla på av sig självt, men just nu jobbar vi fortfarande med säljare även i Finland”, säger Axel Bergström.

Satsningen i Stockholm möjliggörs av en finansieringsrunda från i somras. Då tog Venuu in 4 Mkr från de finska vc-bolagen Sanoma Ventures och Reaktor Polte, samt från en rad finska affärsänglar.

”Pengarna ska räcka till att lansera tjänsten i Stockholm, som blir vår första lansering utanför Finland. Stockholm har en enormt stor marknad för konferenser, mässor och evenemang. Och startupscenen är mycket etablerad här. Lyckas vi i Stockholm vet vi vad som krävs för att lyckas i resten av Europa”, säger Axel Bergström.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post