Hoppa till innehållet

First North-aktuella teknikbolagets emission övertecknad med 20 gånger

Mjukvarubolaget Checkin.com har nu säkrat ett kapitaltillskott om 45 miljoner kronor inför sin notering på First North den 20 maj. Däremot var intresset att delta i nyemissionen 20 gånger högre, uppger bolaget, som har Erik Selin och Tin Fonder på ägarlistan.

Kristoffer Cassel, vd och medgrundare av Checkin.com, ska snart ringa i börsklockan på First North.
Kristoffer Cassel, vd och medgrundare av Checkin.com, ska snart ringa i börsklockan på First North.Foto: Press och TT.

Svenska Checkin.com, som tidigare hette Regily, har utvecklat en mjukvara som hjälper företag att förenkla hur kunder registrerar sig på nätet. Bolaget ska noteras på First North den 20 maj till en värdering om 405 miljoner kronor.

I samband med noteringen planerade bolaget ta in 45 Mkr genom en nyemission, varav 60 procent eller 27 Mkr redan hade tecknats av en grupp ankarinvesterare i form av Tin Fonder, Norron Fonder, Erik Selin samt bröderna Michael Knutsson och Tristan Sjöberg genom Knutsson Holdings.

Nu uppger Checkin.com att nyemissionen övertecknades med 20 gånger och att värdet på intresseanmälningarna uppgick till totalt 950 Mkr. Däremot tar bolaget inte in mer än de 45 Mkr som tidigare aviserats.

”Det är fantastiskt roligt att det finns ett sånt stort intresse för att investera i vårt bolagsbyggande och vi är oerhört tacksamma för förtroendet från både tunga institutionella investerare och allmänheten. Samtidigt är det lite dubbla känslor för mig då många som ville vara med inte kunde få någon tilldelning den här gången”, säger Kristoffer Cassel, vd och medgrundare, i en kommentar.

Emissionen motsvarar en utspädningseffekt om ungefär 11 procent för de existerande ägarna.

Bolagets plattform lanserades på den breda marknaden under 2018 och hanterade i fjol 18 miljoner sessioner i 165 länder. De flesta av Checkin.coms nuvarande kunder är aktiva inom finansiella tjänster, dataspel, kasino och vadhållning eller prenumerationstjänster, även om bolaget framöver vill expandera till ännu fler branscher. 

Checkin.com omsatte 22,3 Mkr under 2020, med ett minusresultat kring 0,3 Mkr, och bara 10 procent av intäkterna kommer från Norden. Bolaget har en ambition om att uppnå en omsättning över 500 Mkr år 2025, främst organiskt men också genom förvärv, även om man inte gett några prognoser om sin framtida lönsamhet.

Läs mer: Går till First North och vill omsätta en halv miljard 2025 – Selin och Tin Fonder fyller på

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera