Hoppa till innehållet

Fishbrain expanderar – Brasilien nästa

Fishbrain lanserar i ett av världens största fiskeländer: Brasilien. Där finns det enligt Fishbrain 25 miljoner fiskare som redan har börjat dra sig till appen.

Johan Attby, vd och medgrundare för Fishbrain.
Johan Attby, vd och medgrundare för Fishbrain.

Fiskeappen Fishbrain (NTL) har tre miljoner användare, till största del i USA. Bolaget har sedan starten 2013 lockat till sig många 90 Mkr i riskkapital från bland annat Northzone, Industrifonden och GP Bullhound.

Bolaget, som under en längre tid planerat att lansera i andra tunga fiskeländer som Japan och Brasilien, har nu kommit till skott och lanserar i Brasilien, en marknad som enligt bolaget rymmer 25 miljoner fiskare.

Läs även: Fishbrain håvar in en miljon i månaden

Di Digital kunde tidigare i november rapportera om att Fishbrain slöt avtal med den amerikanska Under Armour. Därmed kan Fishbrain nå användarna av Under Armours träningsapp, som enligt företaget har fler än 175 miljoner användare.

I Brasilien ser dock samarbetena annorlunda ut.

”Till att börja med har vi inget sådant partnerskap i Brasilien men på sikt kan jag tänka mig att ha det”, säger Fishbrains grundare Johan Attby.

”Vi har däremot en fantastisk ambassadör i Brasilien. Det är fiskaren Luana Pigatto som har sitt eget fiskeprogram.”

Läs även: Fishbrain tecknar avtal med amerikanska Under Armour

Fishbrain mjuklanserade i Brasilien för snart fyra veckor sedan och under på drygt två veckor lyckades appen få 100 000 användare utan någon marknadsföring. Det bådar gott, enligt Johan Attby.

”Det finns alltid early adopters men det är ett gott tecken. Det skulle varit oroande om det hade varit väldigt lite intresse för den”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera