Det sociala nätverket Fishbrain är ett av Sveriges mest omtalade startupföretag. Sedan starten 2013 har bolaget lockat till sig över 90 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Northzone, Industrifonden och Almi Invest.
I början av året tog Fishbrains grundare och vd Johan Attby beslutet att börja satsa på lönsamhet. Bolaget började från och med mitten på april erbjuda en tjänst, Big Fish Forecast, som gav en prognos om när på dagen man ska fiska om man vill fånga en stor fisk av en given art. Prognosen som bygger på användardata och maskininlärning kostar 6 dollar, motsvarande 50 kronor, i månaden.
Nu har det börjat ge resultat. Under en intervju på scenen på Di Digital Startup Tour i Göteborg i tisdags medgav Johan Attby att premiumtjänsten nu har börjat dra in pengar.
”Vi omsatte en miljon kronor förra månaden”, sa Johan Attby.
Se även: Hela sändningen från Di Digital Startup Tour i Göteborg
För Fishbrain, som gjorde en förlust på 23 Mkr i fjol, är en månadsomsättning på 1 Mkr inte dåligt, enligt Johan Attby.
”Jag tror att vi omsatte 366 000 kronor för helåret 2015 så vi kommer definitivt att göra bättre än så för 2016”, säger han och skrattar.
Läs även: Så mycket pengar brände Fishbrain i fjol
För Fishbrain är utmaningen nu att behålla de betalande användarna under vintermånaderna.
”Fiske är säsongsberoende så nu handlar det om att behålla den här nivån. USA är vår största marknad där fisket pågår längre i Texas, Kalifornien och Florida samtidigt som i de norra staterna och Great Lakes där är säsongen snart slut”, säger Johan Attby.
Samtidigt som bolaget nästan har fördubblat sin användarbas under 2016, från 1,5 miljoner i början av året till dagens 2,7 miljoner användare, kommer förlusten för 2016 ligga i samma nivå som för 2105, enligt Johan Attby.
”Vi kommer nog gå back ungefär lika mycket som i fjol eftersom vi fortsätter att satsa på att växa.”