Annons

Fishbrain ökar – har fått 10 miljoner användare på kroken

Johan Attby, grundare och vd av Fishbrain, med en torsk han fångade i norska Buksnesfjorden.
Johan Attby, grundare och vd av Fishbrain, med en torsk han fångade i norska Buksnesfjorden. Foto: Torbjörn Selander
Fishbrain är fortfarande en liten fisk i stor damm, men bolaget har bytt skepnad från socialt nätverk till komplett fiskeportal genom att addera en webbutik. ”Fiske ligger fortfarande långt efter andra trender som hälsa och fitness”, säger vd:n Johan Attby.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I USA fiskar totalt 49,4 miljoner amerikaner i genomsnitt 19,4 gånger per år. 

Att Fishbrain i april nådde 10 miljoner kan ses som att bolaget kommit en bra bit på vägen, men…

”Vi är ett tillväxtbolag och det finns fortfarande mycket kvar att göra. I USA är sportfiske en 48 miljarder dollar stor marknad. Det är förstås en del av den vi vill åt”, säger grundaren och vd:n Johan Attby.

För i förhållande till den siffran är bolagets omsättning för 2019 på 64 Mkr – upp 20 Mkr från 44 Mkr 2018 – förstås en droppe i havet.

Men året som varit har inneburit stora satsningar på att öka just de kommersiella inslagen i appen.

Fiske kräver sällan långa resor och är naturligt social distansering

Fishbrain, från början ett socialt nätverk där fiskare loggade och sparade bilder på sin fångst, har i dag en premiumprodukt med fiskeprognoser, djupkartor, utrustningstips med mera.

Sedan slutet av 2019 har bolaget också öppnat en egen webbshop direkt kopplad till appen.

”Det är verkligen inte raketforskning. Men eftersom våra användare loggar vilka drag, rullar och spön de använt för varje fångst kan vi säga att ’om du vill fiska öring i Lake Tahoe i juni så har du bäst chans med den här utrustningen’”, säger Johan Attby.

Fiske som hobby betraktad ligger långt efter i digitaliseringen jämfört med andra grenar inom friluftsliv. Inom till exempel löpning och cykling har appen Strava skördat stora framgångar med liknande upplägg. 

De största återförsäljarna av fiskeutrustning i USA är fortfarande fysiska varuhus, vilket en enorm möjlighet för de svenska uppstickarna.

Läs mer: Han räddades från döden av Daniel Ek och blev tech-sfärens ”legosoldat”

”Man ska vara ödmjuk inför coronakrisen, men vi har ju faktiskt sett ett uppsving. Fiske kräver sällan långa resor och innebär naturligt social distansering. Och medan de fysiska fiskebutikerna hållit stängt har vi sett bra handel online”, säger han, men tillägger att det faktiskt bara handlat om tur i just det fallet.

Näst på önskelistan för Fishbrain ligger att bredde sitt nätverk av fiskeinfluerare som bidrar att marknadsföra produkten. Ett eget lojalitetsprogram som premierar engagemang i appen är en annan idé som snart blir verklighet.

Läs mer: Han kastades ut från Sverige – nu driver kodaren Bosniens snabbast växande bolag

”Sedan vill vi förstås expandera till fler länder. Jag skulle inte säga att det är jättelätt. Själva fisket fungerar på samma sätt i hela världen, men det är framför allt marknadsföringen som blir en utmaning”, säger han.

Han säger också att bolagets minusresultat, 98 Mkr 2019 – jämfört med 81 Mkr 2018 – förvisso planat ut men kommer att fortsätta lysa rött i 2-3 år till.

”Två intäktsben (premiumintäkter från appen och webbhandeln) hjälper förstås på sista raden. Men vårt fokus nu är på att utveckla vår produkt.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer