Annons

Fishbrain ute med håven: ”Har behov av mycket kapital”

Fishbrains grundare och vd Johan Attby.
Fishbrains grundare och vd Johan Attby. Foto: Joey Abrait
Svenska Fishbrain fortsätter att öka. Bolaget går igenom en stor tillväxtresa och har med sina 7 miljoner användare tagit ledarrollen inom sin nisch. Nu ska bolaget konvertera fler till betalande kunder, bland annat med hjälp av AI.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fiskeappen Fishbrain har hittills plockat in drygt 250 miljoner kronor i kapital för att bygga sin plattform för fiskare.

Bolagets app fungerar som ett socialt nätverk där fiskeintresserade kan dela sina upplevelser och fångster via appen. Dessutom finns underlag för att hjälpa fiskare i jakten på fiskarna.

Just nu jobbar bolaget med att konvertera de drygt 7 miljoner användare man har världen över till att bli betalande kunder genom bolagets premiumtjänst. 

Läs mer: Svensken bakom världens största fiskeapp 

”Fokus för oss är på expansion. Jag har inga mål från styrelsen om lönsamhet inom 12 månader. Däremot är det inte bara användartillväxt som gäller, det ska vara användartillväxt med intäkter. Vi har en bra konvertering från gratis till betalande användare, men när man växer vill man förbättra den konverteringen”, säger bolagets grundare och vd Johan Attby.

När är det dags att satsa på svarta siffror och lönsamhet?

”Vi är fortfarande ett litet bolag, det lockar med fler marknader men sedan ska man lyckas exekvera på dem. Större bolag än oss har gått sönder så det gäller att fokusera på det som funkar också.”

Som ett led i konverteringsarbetet tar bolaget nu in en AI- och maskininlärningstjänst som ska ligga bakom betalväggen. 

Bolaget kallar funktionen Bitetime, en tjänst som genom flera datapunkter såsom väder, lufttryck och vindhastighet, räknar ut den bästa tiden när fiskaren bör vara ute och fiska för att få bästa möjlighet till fångst. Verktyget ska fungera till 50 olika fiskarter.

”Vi har funnits i fem år nu, så det är viktigt för oss att växa med omsättningen. Vi har en premiummodell där du får tillgång till diverse funktioner, Bitetime är nu en del av dem”, säger Johan Attby och fyller i:

”Det här är något jag velat göra sedan vi drog igång Fishbrain. Först nu har vi tillräckligt mycket data för att kunna göra en sådan här modell. Det här har vi jobbat med över ett år, så det har inte skett under en natt.”

Enligt Johan Attby blev 2018 ett bra år för bolaget med en omsättning som näst intill dubblerades från 2017 års omsättning på 23 Mkr. Resultatet 2017 landade på minus 44 Mkr.

Fishbrain grundades 2012 och lanserade sin app året efter. Sedan dess har man lyckats fånga Northzone och Industrifonden som investerare. I mars förra året håvade bolaget dessutom in 111 Mkr från bland andra den asiatiska jätten Softbank Ventures. Fishbrain har gått från att ha 25 anställda under förra året till över 60 personer i dagsläget.

Läs mer: Fishbrain fyller på med över 100 miljoner kronor 

Och under året kommer bolaget återigen att vara ute med spö, agn och vadarbyxor i investerarvatten för att få in mer kapital. Planen är fortfarande tillväxt och då krävs klirr i kassan för att finansiera satsningen, menar vd:n och medgrundaren Johan Attby.

”Bolag av vår typ har behov av mycket kapital, så det kommer absolut bli en runda i år. Tittar man på dynamiken när man går på en vertikal, så är det en som kommer vinna och alla andra kommer förlora. Den viktigaste marknaden för oss var inledningsvis USA, där har vi lyckats ganska bra. Vi hade 10-15 konkurrenter när vi drog igång, nu är vi störst”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer