Hoppa till innehållet

Fishbrains nya drag gav resultat – omsättningen ökar 24 gånger

Riskkapitalfavoriten Fishbrain lanserade förra året en premiumversion av sin fiskeapp. Den går över förväntan enligt vd:n och grundaren Johan Attby.  

Johan Attby, vd och grundare av Fishbrain.
Johan Attby, vd och grundare av Fishbrain.

Sedan starten 2013 har det den sociala fiskeappen Fishbrain lockat till sig drygt 120 miljoner kronor i riskkapital från tunga investerare som Northzone, Industrifonden och Almi Invest.

Den svenska appen, som fokuserar på den stora amerikanska marknaden, hade i början av 2016 lockat över en miljon fiskefantaster till sitt sociala nätverk och i april beslöt sig bolaget för att satsa på att ta börja ta betalt av kunderna för premiumtjänster.

Bland annat erbjuds en maskininlärningstjänst som ger en prognos om när på dagen man ska fiska för att få bra fångst.

Satsningen på monetarisering har ökat omsättningen rejält. I det färska bokslutet för 2016 visar det Fishbrain nämligen en omsättning på 8,1 miljoner kronor, jämfört med 340 000 kronor för 2015.

Läs mer: Fishbrain håvar in en miljon i månaden

"Premiumversionen har fungerat riktigt bra, till och med över vår förväntan. Vi överträffade intäktsmålet med 10 procent för helåret 2016. Nu fortsätter vi att växa denna intäkt och skala upp antalet betalande användare. Hittills har det fungerat riktigt bra även 2017 och vi tror tillväxttakten kommer hålla i sig", skriver Fishbrains vd och grundare Johan Attby i en kommentar till Di Digital.

Även antalet användare växer snabbt. I början av 2016 hade Fishbrain 1,5 miljoner användare och i slutet av året omkring 3 miljoner användare.

Samtidigt ökade förlusterna under året från 22,8 miljoner kronor till 34,3 miljoner kronor. Och Johan Attby ser heller inte någon lönsamhet i korten på ett tag:

"Om vi kan dubbla intäkterna varje år samtidigt som kostnaderna inte växer i samma takt så bygger vi ett riktigt bra bolag. Det kommer dock dröja tills vi är lönsamma då vi fortsätter investera i fortsatt ökad utveckling och marknadsexpansion", skriver han i en kommentar till Di Digital.

Läs mer: Uber-ägare investerar i Fishbrain


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera