Annons

Fler analytiker tveksamma: Spotify är övervärderat

Daniel Ek är Spotifys vd och grundare.
Daniel Ek är Spotifys vd och grundare. Foto: Henrik Montgomery/TT.
Spotifys aktie har mer än fördubblats under coronapandemin. Inför onsdagens rapport står det tydligt att de 30 analytiker som bevakar streamingjätten tycker att aktien är för dyr – och andelen som rekommenderar sälj ökar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska streamingjätten Spotify har hängt med i det generella teknikrallyt på New York-börsen. Aktien har under de tre senaste månaderna, trots en viss avmattning i kursuppgången under den senaste veckan, nästan fördubblats till 272,50 dollar (före tisdagens börsöppning).

Merparten av analytikerna som följer Spotify har länge haft en positiv syn på aktiens framtida utveckling, trots att bolaget fram till nyligen haft förtvivlat svårt att nå över stängningskursen på 149 dollar från första handelsdagen i april 2018.

Men nu har vindarna vänt. Allt fler analytiker anser att Spotify börjar bli övervärderade, enligt data från Bloomberg. Det genomsnittliga riktpriset, baserat på rekommendationer från 30 analytiker, uppgår i dag till 247,30 dollar.

Det är 9 procent lägre än Spotifys nuvarande aktiekurs, eller en minskning i börsvärde med nästan 40 miljarder kronor räknat i reda pengar.

Läs mer: Miljardklipp för doldisarna efter Spotifys succéår på börsen

På onsdagen vid lunch, svensk tid, är det dags för Spotify att visa korten kring sitt andra kvartal.

Hälften av analytikerna rekommenderar fortsatt till köp av aktien. Den största optimisten är Mark S. Mahaney från RBC Capital Markets som satt en riktkurs på 320 dollar.

Däremot har andelen analytiker som rekommenderar sälj ökat kraftigt, från 9 procent före presentationen av Spotifys första kvartal i april till knappt 25 procent i dag. 

Resterande ställer sig neutrala och rekommenderar behåll.

Analytikerkåren kommer titta extra noggrant på hur Spotifys användartillväxt utvecklats under det andra kvartalet, i spåren av coronapandemin. Vissa tror att bolaget kan överträffa eller nå det högre spannet av sina tidigare, något konservativa prognoser, om att nå 289-299 miljoner aktiva användare. Vid utgången av det första kvartalet hade bolaget 286 miljoner användare.

Den väntade tillväxten beror på en snabbare återhämtning än väntat i hårt coronadrabbade länder som Italien och Spanien, Spotifys fortsatta internationella expansion och satsningen på poddar – menar analytikerna.

Annonsintäkter står enbart för ungefär en tiondel av Spotifys omsättning, men denna del av verksamheten väntas ha påverkats negativt under kvartalet på grund av minskade reklamköp under coronapandemin.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men bolaget förväntas under andra kvartalet gå back med 44,2 miljoner euro på ebitda-nivå. Det är knappast någon överraskning med tanke på vd:n Daniel Eks tidigare uttalanden om att ”2020 är ett investeringsår”.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer