Hoppa till innehållet

Fler glömmer att betala med digitala fakturor

Digitala brevlådor gör att svenskarna glömmer bort att betala sina fakturor. Den trenden märker Transportstyrelsen som begär in högre straffavgifter än någonsin.

Postnord driver den egna digitala brevlådan E-boks – medan Stefan Krook och H&M-chefen Karl-Johan Persson äger utmanaren Kivra.
Postnord driver den egna digitala brevlådan E-boks – medan Stefan Krook och H&M-chefen Karl-Johan Persson äger utmanaren Kivra.Foto: TT och Filip Erlind.

Flera digitala brevlådor konkurrerar om att få hantera svenskarnas kommunikation med myndigheter. Det handlar om Bring-ägda Digimail, E-boks som ägs av Postnord, statliga Min myndighetspost och Kivra, med entreprenören Stefan Krook och HM-vd Karl-Johan Persson i spetsen.

Vid årsskiftet började Transportstyrelsen skicka ut digitala fakturor för trängselskatter och broavgifter till dem som har en digital brevlåda. Antalet personer som missade att betala sina avgifter i tid ökade direkt.

En trängelskattavgift på 30 kronor blir 530 om den är ett par dagar sen. Under första halvåret i år begärde Transportstyrelsen in 183 miljoner i straffavgifter, en ökning på 40 miljoner jämfört med samma period förra året, rapporterar P4 Östergötland.

Läs mer: Kivra och Telia startar bolag i Finland 

”Vi har sett en ökning av antalet tilläggsavgifter i början av året som kan hänga samman med det nya aviseringssättet”, säger Mattias Carleson på Transportstyrelsen till kanalen.

Heléne Lilja på intresseorganisationen Motormännen tycker att Transportstyrelsen borde ha informerat bättre.

”Kommunikationen från Transportstyrelsen har brustit totalt när man gick över till att avisera via digital brevlåda och vid det här laget borde man ha tagit krafttag och sett till att informationen når ut.”

(TT Nyhetsbyrån/Di Digital)

Läs mer: Postnord utmanar Kivra – ansöker om att få bli digital brevlåda 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera