Annons

Försäljningen av mat på nätet växer kraftigt

Försäljningen av mat på nätet växte med 21 procent under det tredje kvartalet.
Försäljningen av mat på nätet växte med 21 procent under det tredje kvartalet. Foto: Henrik Montgomery/TT
Allt fler väljer att handla sin mat på nätet. Men samtidigt som lösplock av livsmedel växer kraftigt tappar de färdiga middagslösningarna mark. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Försäljningen av livsmedel på nätet växte i sin snabbaste takt hittills i år under det tredje kvartalet. Totalt ökade den digitala livsmedelshandeln med 21 procent under kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol, enligt Svensk digital handel.

Tillväxten när det gäller så kallat lösplock av varor ökade med 38 procent. Försäljningen av färdiga middagslösningar minskade dock med minus 7 procent.

Läs mer: Hellofresh vill ta in 2,9 miljarder i samband med notering

"Det tredje kvartalet är extra intressant att följa då det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Den starka tillväxten visar att konsumenterna återupptog sina digitala vanor efter semestern samt att nya kunder tillkommit", säger Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk digital handel, i en kommentar.

Ackumulerat för årets första nio månader är livsmedelsförsäljningen på nätet upp 17 procent. För middagslösningar är den däremot ned 9 procent och för lösplock upp 37 procent.

Rapporten som Svensk Digital Handel framställer i samarbete med HUI Research baseras på försäljningsuppgifter från följande företag; Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.

TT/Finwire/Di Digital. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer