Hoppa till innehållet

Flera banker ombord: ”Bildar stor utmanare inom bolån”

Startupbolaget Borgo bildar hypoteksbolag ihop med Ålandsbanken, Ica Banken, Ikano Bank och Söderberg & Partners. ”Detta möjliggör att vi på riktigt kan utmana på bolånemarknaden”, säger Gustav Berggren, vd och grundare på Borgo.

Nya bostäder i Årsta i Stockholm.
Nya bostäder i Årsta i Stockholm.Foto: Jonas Ekströmer/TT

I mitten av juli kunde Di Digital avslöja att ännu en aktör var på väg att slå sig in på den konkurrensutsatta bolånemarknaden. 

Utmanaren hette Borgo och hade startats av Avanza-veteranerna Gustav Berggren och Peter Walldour, tillsammans med Carl Martinson och Adam Lewenhaupt. Borgo skulle utmana storbankerna med lägre räntor, enligt Di Digitals avslöjande. Man hade redan tagit in 7 miljoner kronor i en investering från betaljätten Klarna.

Våra nya ägare har miljontals kunder.

Nu står det klart att Ålandsbanken, Ica Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Borgo har tecknat avtal om att etablera ett gemensamt hypoteksbolag på den svenska marknaden. Det nya hypoteksbolaget ska, på sikt, erbjuda en komplett plattform av bolåneprodukter för svenska konsumenter med fokus på långsiktighet, trygghet och kvalité, heter det.

”De köper majoriteten av Borgo AB. Men det blir vår management som sätter upp det gemensamma hypoteksbolaget”, säger Borgos vd Gustav Berggren.

Han uppger att bolaget har ägnat 1,5 år åt att bygga sin bolåneplattform, med egen teknik och processer. 

”Nu får vi in jättestarka ägare som möjliggör att vi på riktigt kan utmana på bolånemarknaden”, säger han.

Vad hypoteksbolaget ska heta är ännu oklart.

Samma sak gäller när tjänsten ska lanseras.

”Det beror ju på tillståndsprocesser och annat. Men det är ett stort och brett projekt. Titta på ägarna och deras kundbaser. De har ju miljontals kunder”, säger Gustav Berggren. 

Ska verksamheten bedrivas under eget varumärke?

”Det får vi återkomma till. Det är upp till ägarna själva.”

Vad säger er delägare Klarna om detta?

”Klarna är positiva till affären, men är inte del av hypoteksprojektet.”

På Ica Banken ser man satsningen som ett sätt att flytta fram sina positioner ytterligare.

”Ica Banken ska erbjuda en smart och enkel helhetslösning för vardagsekonomin och i detta ingår självklart ett konkurrenskraftigt bolåneerbjudande”, säger Marie Halling, vd på Ica Banken.

Läs mer: Enkla slår tvivlarna på fingrarna – på väg att rulla ut bolån på 0,95 procent 

Även Ålandsbanken ser satsningen som långsiktig. 

”Att lansera ett nytt hypoteksbolag tillsammans med så starka och etablerade partners säkerställer långsiktighet och stabilitet”, säger Peter Wiklöf, vd på Ålandsbanken.

Ålandsbanken och deras dotterbolag Crosskey ska tillhandahålla plattformslösningar för det nya hypoteksbolaget.

Skapandet av det nya bolaget och transaktionen med Borgo är villkorade av genomförda tillståndsprocesser hos Finansinspektionen.

Tre exempel på andra digitala bolåneuppstickare är Enkla, Schibsteds Hypoteket och Avanzas Stabelo.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera