Hoppa till innehållet

Flera miljoner samtal till Vårdguiden låg oskyddade på nätet

Svenska privatpersoners samtal till Vårdguiden har funnits öppet tillgängliga på nätet. Ljudfilerna innehåller känsliga uppgifter om sjukdomar och diagnoser, rapporterar Computer Sweden.

Genrébilder.
Genrébilder.Foto: TT.

Ungefär 2,7 miljoner telefonsamtal som ringts av patienter till Vårdguiden sedan 2013 har legat öppna som ljudfiler på en oskyddad webbserver. Det avslöjar nyhetssajten Computer Sweden.

För att komma åt katalogen har det inte behövts något lösenord – och filerna har heller inte varit krypterade. Det enda som har krävts för att få åtkomst till samtalsloggen är en webbläsare och kännedom om den aktuella ip-adressen.

Samtalen innehåller bland annat känsliga uppgifter om sjukdomar, symptom, medicinering, tidigare behandlingar och personnummer, rapporterar Computer Sweden.

Läs mer: Datainspektionen utreder Google efter GDPR-larm 

Vårdguiden nås via telefonnumret 1177 och drivs av bolaget Inera, som i sin tur ägs av sammanslutningen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. 

De 2,7 miljoner samtal som legat oskyddade på nätet har däremot hanterats av underleverantören Medicall. De har i första hand tagit emot inkommande samtal vid obekväma arbetstider, med hjälp av svensk sjukvårdspersonal stationerad i Thailand. 

Enligt Computer Sweden lägger Medicalls vd Davide Nyblom på luren när han konfronteras med uppgifterna om läckan.

Medicall använder ett molnbaserat system för att hantera sina samtal, som levereras av bolaget Voice Integrate Nordic. 

”Detta är katastrofalt, det är ju känsliga uppgifter. Vi hade ingen aning om att det låg till så här. Vi ska naturligtvis se över våra system och kolla upp vad som kan ha hänt”, säger teknikleverantörens vd Tommy Ekström till sajten.

Åtkomsten till den aktuella lagringsenheten har nu stängts, skriver Computer Sweden, som inte lyckats nå den region- och kommunägda huvudmannen Inera för en kommentar.

Läs mer: Stockholm polisanmäler Tieto för GDPR-läcka 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera