Hoppa till innehållet

Flodvåg av anmälningar om bluffreor under Black Week

H&M, Mediamarkt, Zalando och Åhlén är några av de bolag som kunder anmält till Konsumentverket för bluffreor i samband med årets Black Week.

Reklam utanför Mall of Scandinavia i Stockholm om Black Week.
Reklam utanför Mall of Scandinavia i Stockholm om Black Week.Foto: Evelina Carborn

Så kallade ”bluffreor” att priset höjs tillfälligt innan för att sedan sänkas till en ”rea” pekas ut som ett problem inom e-handeln. Under förra veckans rea-högtid Black Week där näthandeln gick för högtryck har kunder märkt av flertalet exempel.

Enligt nyhetsbyrån Siren har det redan kommit in ett hundratal klagomål till Konsumentverket kring Black Week. Myndigheten ska ha utökat sin granskning kring perioden. 

”Vi håller på att sammanställa resultatet av stickprovskontrollen. Det är ett omfattande material som kommer att ta flera veckor att sammanställa”, säger Sara Lindmark på Konsumentverkets presstjänst till Nyhetsbyrån Siren.  

”2-packjoggers har fram tills förra veckan kostat 299 kronor. Precis innan Black week höjde de till 349 kronor”, skriver en kvinna i Göteborg som anmält H&M. 

En annan anmälare, som handlat på en Åhléns-butik i Bromma i Stockholm, hittade till sin förvåning en ordinarie prislapp gömd under rea-lappen – med exakt samma belopp angivet. 

Elektronikhandeln Mediamarkt nämns i flera anmälningar. En kund som rapporterat in till myndigheten hade köpt en Samsung-tv och noterat en prishöjning.

Personen hade köpt en tv den 6 november för 12990 kronor. Den 26 november hade Mediamarkt satt ned priset till 10.990 kronor och kunden fick tillbaka mellanbeloppet. Men dagen efter såg kunden att samma tv reades ut för 12.990 kronor och att den tidigare skulle ha kostat 19.990 kronor.

Enligt Siren förbjöd KO i november i fjol tre företag – Intersport, Sportamore och Ur & Penn – att använda sig av falska påståenden om varornas ordinarie pris. Till årets köpfest signalerade myndigheten alltså en större granskning, för att få en bredare och fördjupad bild av problematiken med bluffreor. 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera