Så kallade ”bluffreor” att priset höjs tillfälligt innan för att sedan sänkas till en ”rea” pekas ut som ett problem inom e-handeln. Under förra veckans rea-högtid Black Week där näthandeln gick för högtryck har kunder märkt av flertalet exempel.
Enligt nyhetsbyrån Siren har det redan kommit in ett hundratal klagomål till Konsumentverket kring Black Week. Myndigheten ska ha utökat sin granskning kring perioden.
”Vi håller på att sammanställa resultatet av stickprovskontrollen. Det är ett omfattande material som kommer att ta flera veckor att sammanställa”, säger Sara Lindmark på Konsumentverkets presstjänst till Nyhetsbyrån Siren.
”2-packjoggers har fram tills förra veckan kostat 299 kronor. Precis innan Black week höjde de till 349 kronor”, skriver en kvinna i Göteborg som anmält H&M.
En annan anmälare, som handlat på en Åhléns-butik i Bromma i Stockholm, hittade till sin förvåning en ordinarie prislapp gömd under rea-lappen – med exakt samma belopp angivet.
Elektronikhandeln Mediamarkt nämns i flera anmälningar. En kund som rapporterat in till myndigheten hade köpt en Samsung-tv och noterat en prishöjning.
Personen hade köpt en tv den 6 november för 12990 kronor. Den 26 november hade Mediamarkt satt ned priset till 10.990 kronor och kunden fick tillbaka mellanbeloppet. Men dagen efter såg kunden att samma tv reades ut för 12.990 kronor och att den tidigare skulle ha kostat 19.990 kronor.
Enligt Siren förbjöd KO i november i fjol tre företag – Intersport, Sportamore och Ur & Penn – att använda sig av falska påståenden om varornas ordinarie pris. Till årets köpfest signalerade myndigheten alltså en större granskning, för att få en bredare och fördjupad bild av problematiken med bluffreor.