Annons

Flygande start för Klarnas bankplaner: 20 000 har tecknat sparkonto på en månad

Klarnas produktchef David Fock och bolagets huvudkontor på Sveavägen i Stockholm.
Klarnas produktchef David Fock och bolagets huvudkontor på Sveavägen i Stockholm. Foto: Press och TT.
Klarna rullar ut nya banktjänster. Bolaget har nu nått nära 250 000 användare för sitt fysiska betalkort – och lockat 20 000 kunder till sitt nya sparkonto på en knapp månad. ”Vi kommer säkert att konkurrera med storbankerna. Men om jag ska vara ärlig tittar vi väldigt lite på vad de gör”, säger produktchefen David Fock.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Redan 2015 uttalade betal- och kreditföretaget Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski en ambition om att bolaget skulle bli en bank. 

”I dag bygger vår tjänst på att du handlar nu och betalar senare. Med ett banktillstånd kan vi även erbjuda förskottsbetalningar och konton att hålla kundernas pengar på. Vi kan ge dig möjligheten att ha dina pengar hos Klarna”, sa han till Di Digital vid tillfället.

Två år senare säkrade Klarna ett banktillstånd i Sverige och hela EU. Och på senare tid har bolaget på allvar börjat dra nytt av licensen genom att lansera mer traditionella bankprodukter, 2018 släppte Klarna till exempel ett fysiskt betalkort. 

För en dryg månad sedan etablerade företaget även sparkonton i Sverige. Sedan lanseringen den 8 juli har det öppnats ”ett par tusen konton varje vecka”. Klarna kommer inom kort att passera 20 000 sparkunder, uppger bolaget för Di Digital.

”Vi är försiktigt positiva, intresset och mottagandet har varit ungefär som förväntat. Produkten passar väldigt väl in hos Klarna, vår bild är att sparande och shopping ligger väldigt nära varandra”, säger David Fock, produktchef på Klarna.

Klarna säger sig hittills inte ha lagt en enda krona på att marknadsföra sparkontona, mer än att uppmärksamma lanseringen för bolagets existerande kundbas.

”Om det är något vi är förvånade över så är det att tillströmningen varit så stark utan någon större marknadsföring. Vi lanserade produkten relativt tidigt i utvecklingen, jag tror många andra banker hade väntat lite längre. När vi väl vässat den ytterligare kommer vi så klart att börja marknadsföra sparkontona hårdare”, säger David Fock.

Di Digital har tidigare rapporterat om att vissa problem uppstått efter lanseringen. En del av Klarnas nya sparkunder fick nämligen mot sin vilja pengar insatta på ett konto med lägre ränta än tänkt.

Läs mer: Klarna-kunders pengar hamnade i fel sparform: ”Ett missförstånd”

Det sägs ha berott på ett missförstånd, då kunderna kunderna behövde ange en specifik summa vid upprättandet om de vill binda sina pengar till en högre ränta. Insättningar med lägre belopp än det som tidigare angavs av kunderna sparades dock automatiskt på en kontoform utan bindningstid till lägre ränta.

”Man ska vara ödmjuk. I det här fallet tycker jag att vi borde ha förstått att missuppfattningar kunde uppstå, utifrån hur produkten var utformad. Vi borde ha insett det redan före lanseringen. Det borde inte ha hänt, rent krasst”, säger David Fock. 

Klarnas stora löftet till kunderna har varit att ge Sveriges bästa ränta. Det flexibla sparkontot utan bindningstid har en ränta på 0,96 procent. För konton med bindningstid gäller ännu förmånligare räntor om 1,21 procent för sex månader, 1,41 för 12 månader och 1,61 för 24 månader.

”Jag tror vår förmånliga ränta är huvudanledningen varför vi lockat så många kunder på så pass kort tid. Det ligger i dag väldigt mycket kapital i Sverige på konton som saknar ränta. Konsumenter vill självklart kunna placera med avkastning, och då inte bara i aktier eller fonder”, säger David Fock.

Bland andra aktörer som erbjuder hög ränta utan bindningstid återfinns BNP Paribas filial Sevenday Bank med 0,95 procent, Nordiska med 0,90 procent och Nordax med 0,85 procent. De fyra storbankerna i Sverige erbjuder däremot i regel nollränta på sparkonton med rörlig ränta utan bindningstid. 

”Vi kommer säkert att konkurrera med de svenska storbankerna, men det inte vårt huvudsyfte. Om jag ska vara ärlig tittar vi väldigt lite på vad de gör.”

Är sparkontona även ett sätt för Klarna att stärka upp sin egen balansräkning?

”Ja, det hjälper så klart i vår egen finansiering när vi expanderar”, säger han.

Finns det någon risk att sparkontona kannibaliserar på era konsumentkrediter, om kunderna väljer att betala med egna medel snarare än på faktura? 

”Det är ingen kalkyl vi har gjort och vi bryr oss inte om det. Vår övergripande strategi är att nå skalfördelar och ta en så stor volym som möjligt inom betalningar, då spelar det ingen roll om kunden betalar direkt eller via kredit”, säger han.

2018 lanserade Klarna ett fysiskt betalkort i Sverige och Tyskland. Det är anslutet till kundens konto på en annan bank, i det fall konsumenten vill att pengarna ska dras direkt. Ett annat alternativ är att Klarna debiterar kunden vid ett senare tillfälle genom faktura.

Drygt två år efter lanseringen har Klarnakortet nått nära 250 000 användare i Sverige, uppger bolaget för Di Digital.

”Det går som tåget och vi fortsätter visa en fin tillväxt”, säger han.

David Fock basar över 200 olika arbetsgrupper inom produktutveckling på Klarna, som under året har fokuserat mycket på expansionen i USA samt nyetableringarna i Australien, Belgien och Spanien.

Bolaget kommer att lansera fler bankprodukter framöver, men vilka det blir kan han ännu inte säga. 

Däremot är det inte aktuellt för bolaget att försöka efterlikna en fullfjädrad storbank.

”Det finns två områden som vi hittills inte tittat på: aktiehandel och lån med större balanser, det vill säga bolån eller större blancolån”, säger David Fock.

Läs mer: Kraftig ökning för Klarnas kreditförluster under första kvartalet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer