Världens börser har rasat i spåren av coronautbrottet. Men än så länge ser värderingsraset inte ut att ha drabbat den privata tekniksektorn i Europa.
Det tyska bolaget Lilium, som utvecklar ett eldrivet flygplan med plats för fem personer, tar nämligen in motsvarande 2,5 miljarder kronor i nytt kapital.
Di Digital intervjuade Liliums kommersiella chef Remo Gerber i november i fjol.
”Under 2025 kommer vi att finnas på flera marknader i meningsfull skala, det vill säga med fler än bara enstaka plan”, sa han.
Läs mer: Deras flygtaxi i luften inom fem år: ”Ska inte bli någon lyxprodukt”
I kapitalrundan deltog bland andra teknikkonglomeratet Tencent och det London-baserade riskkapitalbolaget Atomico, som har grundats av den svenske Skype-miljardären Niklas Zennström.
Coronautbrottet ser dock ut att ha fått viss påverkan på affären. Inga nya investerare deltog i nyemissionen utan enbart existerande ägare, och enligt sajten Techcrunch ska Lilium först ha siktat på att ta in ett dubbelt så stort belopp på 5 miljarder kronor.
Pengarna ska finansiera en utbyggnad av Liliums tillverkning i München, en stad som annars är mest känt för att vara ett mekka för bilindustrin. Redan i dag arbetar över 400 personer på företaget.
Läs mer: Kinesiska teknikjätten Tencent gör 133 miljarder i vinst: ”Corona har ingen betydande påverkan”
Liliums farkost ska kunna färdas 30 mil på bara en timme, med hjälp av en full laddning av batteriet, vilket innebär en topphastighet på ungefär 300 km/h. Det eldrivna fordonet svävar som en drönare eller helikopter när den lyfter eller landar, men övergår däremellan till att flyga horisontellt som ett vanligt flygplan.
Bolaget kommer inte att sälja flygplanen till privatpersoner, utan själva driva en egen tjänst där resenärer kan boka en resa genom bolagets app. Lilium menar att en resa mellan New Yorks innerstad och flygplatsen JFK i framtiden skulle kosta runt 63 euro.
”Det ska inte bli någon lyxprodukt för rika människor, som alla andra sitter på marken och stirrar på i frustration. Utan det är en lösning för massmarknaden”, sa Remo Gerber till Di Digital i november 2019.
I början av denna månad drabbades dock Lilium av ett stort bakslag när deras första prototyp, lanserad i maj i fjol, började brinna under ett underhållsarbete. Sedan dess har bolaget tagit fram en ny modell, som klarade sig oskadd ur eldsvådan. Men fram tills dess att orsaken till olyckan är fastlagd genomför bolaget inga testflygningar alls.
Läs mer: Niklas Zennström är en av Sveriges 44 techmiljardärer 2019