Hoppa till innehållet

Flygande taxi trotsar oron och tar in 2,5 miljarder – Zennströms bolag investerar

Tyska Lilium har utvecklat en eldriven flygande taxi som ska vara i bruk 2025. Nu trotsar den futuristiska affärsidén marknadsoron och tar in 2,5 miljarder kronor i riskkapital. Svenske Niklas Zennströms bolag Atomico är en av investerarna.

Skype-miljardären Niklas Zennström har grundat Atomico, som investerar i det tyska bolaget Lilium och deras eldrivna flygtaxi.
Skype-miljardären Niklas Zennström har grundat Atomico, som investerar i det tyska bolaget Lilium och deras eldrivna flygtaxi.Foto: Joey Abrait och press.

Världens börser har rasat i spåren av coronautbrottet. Men än så länge ser värderingsraset inte ut att ha drabbat den privata tekniksektorn i Europa.

Det tyska bolaget Lilium, som utvecklar ett eldrivet flygplan med plats för fem personer, tar nämligen in motsvarande 2,5 miljarder kronor i nytt kapital.

Di Digital intervjuade Liliums kommersiella chef Remo Gerber i november i fjol.

”Under 2025 kommer vi att finnas på flera marknader i meningsfull skala, det vill säga med fler än bara enstaka plan”, sa han.

Läs mer: Deras flygtaxi i luften inom fem år: ”Ska inte bli någon lyxprodukt” 

I kapitalrundan deltog bland andra teknikkonglomeratet Tencent och det London-baserade riskkapitalbolaget Atomico, som har grundats av den svenske Skype-miljardären Niklas Zennström.

Coronautbrottet ser dock ut att ha fått viss påverkan på affären. Inga nya investerare deltog i nyemissionen utan enbart existerande ägare, och enligt sajten Techcrunch ska Lilium först ha siktat på att ta in ett dubbelt så stort belopp på 5 miljarder kronor.

Pengarna ska finansiera en utbyggnad av Liliums tillverkning i München, en stad som annars är mest känt för att vara ett mekka för bilindustrin. Redan i dag arbetar över 400 personer på företaget.

Läs mer: Kinesiska teknikjätten Tencent gör 133 miljarder i vinst: ”Corona har ingen betydande påverkan”

Liliums farkost ska kunna färdas 30 mil på bara en timme, med hjälp av en full laddning av batteriet, vilket innebär en topphastighet på ungefär 300 km/h. Det eldrivna fordonet svävar som en drönare eller helikopter när den lyfter eller landar, men övergår däremellan till att flyga horisontellt som ett vanligt flygplan. 

Bolaget kommer inte att sälja flygplanen till privatpersoner, utan själva driva en egen tjänst där resenärer kan boka en resa genom bolagets app. Lilium menar att en resa mellan New Yorks innerstad och flygplatsen JFK i framtiden skulle kosta runt 63 euro.

”Det ska inte bli någon lyxprodukt för rika människor, som alla andra sitter på marken och stirrar på i frustration. Utan det är en lösning för massmarknaden”, sa Remo Gerber till Di Digital i november 2019.

I början av denna månad drabbades dock Lilium av ett stort bakslag när deras första prototyp, lanserad i maj i fjol, började brinna under ett underhållsarbete. Sedan dess har bolaget tagit fram en ny modell, som klarade sig oskadd ur eldsvådan. Men fram tills dess att orsaken till olyckan är fastlagd genomför bolaget inga testflygningar alls.

Läs mer: Niklas Zennström är en av Sveriges 44 techmiljardärer 2019 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera