Hoppa till innehållet

Flygbolag investerar i skånsk spelstudio

Midnight Hub tar in sin första investering när Volito-ägda Pamtrima Aviation går in som delägare i spelstudion.

Johan Bernhardsson, Erik Nilsson och Sara Casén på Midnight Hub.
Johan Bernhardsson, Erik Nilsson och Sara Casén på Midnight Hub.

Malmöstudion Midnight hub (NTL) grundades för ett år sedan av tre entreprenörer som alla lämnat större spelbolag. Producenten och studiomanagern Sara Casén har en bakgrund på Paradox, art directorn Erik Nilsson har arbetat på Paradox South och studions creative director, Johan Bernhardsson, kommer från Mojang. 

Midnight hub arbetar med sin första produktion, Lake Ridden, som ska släppas under hösten 2017. Lake Ridden är ett berättelsedrivet spel med skräckelement och i botten ligger ett relationsdrama mellan två systrar.

Det rör sig om en investering på 1,5 miljoner kronor som värderar spelstudion till 15 Mkr, enligt handlingar från Bolagsverket.

Pengarna säkrar studions framtid bortom den första titeln, säger Sara Casén. 

”Vi är en studio på sex personer som kan börja planera och tänka bortom Lake Ridden”, säger hon till Di Digital. 

Läs mer: Malmöbolagets flipperspel toppar listorna

Tidigare i höst gick Henrik Johansson, en av spelbolaget Mediocres två grundare, in med ett lån till Midnight Hub. 

”Både investeringen från Pamtrima Aviation och lånet från Henrik Johansson ger teamet en väldig boost. Det är en bekräftelse på att vi är på rätt väg”, säger Sara Casén.

Den nya delägaren Volito är en Malmöbaserad koncern som arbetar med flygleasing, fastighetsförvaltning och finansverksamhet. Största ägare är finansmannen Karl-Axel Granlund.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera