Hoppa till innehållet

Flygnestorn Jan Carlzons portföljbolag i konkurs – nu köps tillgångarna upp för en halv miljon

Efter flygbranschens kollaps under coronapandemin gick Ifdelayed – som hjälpte konsumenter att få pengar för försenade avgångar – i konkurs. Nu köps tillgångarna upp av branschkollegan Insurello för en blygsam summa.

Insurellos vd Marcus Janback och Ifdelayeds tidigare delägare Jan Carlzon.
Insurellos vd Marcus Janback och Ifdelayeds tidigare delägare Jan Carlzon.Foto: Di och TT.

Det svenska bolaget Ifdelayed hade som affärsidé att hjälpa resenärer att få ersättning vid försenade och inställda flygavgångar, något som flygbolagen inte alltid varit villiga att betala ut utan strid.

Totalt hade bolaget, som grundades 2015 i Stockholm, hjälpt över 100 000 kunder i Europa att få tillbaka mer än 150 miljoner kronor.

Men när coronapandemin slog till med full kraft ställde flygbolagen inte bara in sina avgångar, de slutade även att betala ut ersättningar för förseningar. I början av maj valde Ifdelayeds ägare att försätta bolaget i konkurs efter att kassan börjat sina, vilket Di Digital kunde avslöja. 

Enligt Bolagsverket hade bolaget totalt tagit in drygt 11 Mkr i externt kapital sedan starten. För två år sedan blev den forne SAS SAS -1,22%Dagens utveckling-chefen Jan Carlzon delägare i bolaget, vilket ledde till viss uppmärksamhet. Techmiljardärerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, som var styrelseordförande i Ifdelayed, fanns också på ägarlistan.

Läs mer: Ifdelayed hjälpte resenärer att strida mot flygbolagen – går i konkurs

Nu har tillgångarna i Ifdelayeds konkursbo köpts upp av det svenska startupbolaget Insurello. De bedriver en liknande verksamhet som går ut på att hjälpa konsumenter att få ut rättmätig ersättning från olika försäkringsbolag. 

Insurello grundades 2016 och säger sig i sin tur ha hanterat totalt 80 000 ärenden där konsumenter fått ut 60 Mkr i ersättning från försäkringsbranschen. 

”Det här är utan tvekan en av våra mest intressanta satsningar. Mörkertalet kring ersättning för flygförseningar är stort – precis som för personskador. Konsumenter går miste om miljontals kronor varje år, pengar som de har rätt till men inte vet om”, säger Marcus Janback, vd och grundare av Insurello, i en kommentar.

Prislappen landade på drygt en halv miljon kronor, uppger Insurello för Di Digital. Konkursförvaltaren Niklas Emthén, advokat på byrån Lindskog Malmström, menar att det fanns ett stort intresse för tillgångarna i konkursboet.

”Det var ett flertal intressenter, framför allt avseende kravstocken, men även gällande hela verksamheten. Försäljningen föregicks av budgivning med flera inblandade budgivare”, skriver han i ett mejl till Di Digital.

Bägge bolagens affärsidéer har bestått av att ta en andel, runt 25 procent, av utbetalningarna som sin provision. Under sitt senaste räkenskapsår, som var brutet och löpte till april 2019, omsatte Insurello 2,3 Mkr och noterade en förlust på 5,1 Mkr. 

Företaget tog förra året in 25 Mkr i riskkapital från bland annat mediekoncernen Schibsted och riskkapitalbolaget Luminar Ventures.

Tre anställda – Jonatan Åkesson, Olivia Otterstedt och Philip Vigerland – rekryteras från konkursboet och blir ansvariga för det nya affärsområdet hos Insurello. 

Ifdelayeds grundare och tidigare vd Erik Tengvall följer dock inte med efter affären.

Läs mer: Techbolaget som driver in dina försäkringspengar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera