Hoppa till innehållet

Följ Startup Tour live från Linköping

Nu är det dags för delfinalen av Di Startup Tour Division Öst på Torn1 i Linköping. Följ nyhetsrapporteringen och livesändningen på digital.di.se och via #DiStartupTour på Twitter och Facebook.

Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud leder årets upplaga av Di Startup Tour.
Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud leder årets upplaga av Di Startup Tour.Bild: Jack Mickrut

I slutet av september kickades Di Digitals Startup Tour igång med en delfinal i Stockholm.

På onsdagen är det dags för Startup Tours tredje delfinal som äger rum på Torn1 i Linköping den 25 oktober. Nytt för i år är att det inte enbart är bolag från Linköping som pitchar, utan även startupbolag från Uppsala, Norrköping och Jönköping. 

Tävlingen går ut på att utvalda bolag gör en kort pitch inför en jury bestående av några av Sveriges tyngsta techinvesterare. På plats i Linköping är bland andra Christoffer Norman från riskkapitalbolaget Northzone, Caroline Walerud på Walerud Ventures samt Björn Persson på Almi Invest.

Förutom pitcherna bjuder delfinalen i Linköping även på två hedersgäster på scen. En av dem är Koshi Hamedi, en av medgrundarna till Linköpingsbolaget Donya Labs, 3D-bolaget som ligger bakom mjukvaran Simplygon och som förvärvades av Microsoft i januari i år. 

Startup Tours andra gäst i Linköping är VR-proffset Jenny Nordenborg. Förutom att ha medgrundat spelstudion Neat Corporation, som nu lägger de sista pusselbitarna i VR-spelet Budget Cuts, är hon drivande för att locka fler kvinnor till spelbranschen.

Läs även: Smart Video gick vidare från Di Startup Tour i Umeå

Linköping är den tredje anhalten på Di Startup Tour. Tidigare under hösten har Inkbay Tattoo och Smartvideo blivit framröstade som vinnare i delfinalerna i Stockholm och Umeå. Efter Linköping går pitchtävlingen vidare till Göteborg och Malmö innan finalen på Kulturhuset i Stockholm den 7 december. 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera