Hoppa till innehållet

Folkhälsomyndigheten tar hjälp av Telias mobildata – vill kartlägga Stockholmarnas resande

Folkhälsomyndigheten börjar ta hjälp av mobildata från Telia för att kartlägga coronavirusets troliga spridning i landet. Tidigare har statsepidemiologen Anders Tegnell avvisat behovet av mobildata i en intervju med Di Digital.

Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.Foto: Janerik Henriksson/TT

Folkhälsomyndigheten tar nu hjälp av mobildata för att analysera hur människor har rört sig i Sverige i samband med coronavirusets spridning. I ett pressmeddelande skriver myndigheten att man ska få tillgång till informationen från operatören Telia. 

För att kunna följa svenskarnas rörelsemönster i samband med coronapandemin ska Folkhälsomyndigheten därmed kunna ta in anonymiserad och aggregerad data från Telias mobiltelefonnät för svenska kunder. 

Enligt Folkhälsomyndighetens pressmeddelande kan uppgifterna användas som underlag för beslut om eventuella åtgärder, och för att utvärdera effekten av redan vidtagna åtgärder, som rekommendationer om att hålla avstånd och att undvika onödiga resor, heter det.

Under myndigheternas dagliga presskonferens sa statsepidemiolog Anders Tegnell att Telias mobildata främst ska användas för att spåra svenskarnas generella resande i landet. 

”Vi vill titta på rörelsemönster och kunna se om folk följer våra rekommendationer”, säger han. 

Anders Tegnell betonar att det för närvarande främst handlar om Folkhälsomyndighetens rekommendation att stockholmare inte ska resa runt i landet under påsklovet. 

Enligt Telia är det tjänsten ”Telia Crowd Insights” som nu erbjuds Folkhälsomyndigheten. Tjänsten lanserades 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg, skriver Telia i ett pressmeddelande.

Läs mer: Förlorade streamingkriget – nu hjälper de Telia att sälja data om kunderna

Beslutet från Folkhälsomyndigheten tycks stå i kontrast till de metoder som statsepidemiolog Anders Tegnell förordade i en intervju med Di Digital den 27 mars.

Då avvisade han behovet av att engagera teleoperatörerna. 

Di Digital söker Anders Tegnell för en kommentar. Men Pernilla Engström på Folkhalsomyndighetens pressavdelning menar att Anders Tegnells tidigare kommentarer handlat om smittspårning, inte kartläggning. 

”Det handlade ju om att spåra smitta, det här handlar om att se rörelsemönster”, skriver hon i ett mejl.

Olika typer av digital kartläggning och smittspårning har redan gjorts med hjälp av mobildata i Sydkorea, och påbörjats i länder som Tyskland, Danmark och Norge, enligt Sveriges Radio.

”Tekniken som användes i Sydkorea, där man varnade folk som varit på platser där smittade personer vistats, gjorde nytta i ett tidigt stadium. Men vi har passerat det stadiet i Sverige. Det hade gjort nytta när svenskarna kom hem från sina skidresor i Italien. Men det är inte aktuellt längre”, sa Anders Tegnell till Di Digital den 27 mars.

Däremot ville han engagera svenska folket i den datainsamling som används för att begränsa coronavirusets spridning. 

”Det vi framför allt är intresserade av just nu är hur spridningen utvecklar sig i olika delar landet. Vi vill kunna rikta våra åtgärder och informationsgivning på ett bra sätt”, sa han då.

Beskedet var då att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) skulle ta ansvar för den tekniska utvecklingen av en ny digital tjänst, i samråd med Folkhälsomyndigheten. Dessa planer fortskrider, enligt MSB. Exakt vad det handlar om låter man vara osagt i dagsläget.

”Samarbete pågår med Folkhälsomyndigheten och andra berörda aktörer. Vi kommer förhoppningsvis att kunna berätta mer i slutet av nästa vecka”, säger Anna Lindbäck, pressansvarig på MSB. 

Kristofer Ågren, chef för Data Insights på Telia, säger sig vara hedrad av att kunna bistå myndigheten. 

”Jag är stolt över möjligheten att stötta Folkhälsomyndigheten i kampen mot coronaviruset. Data är ett väldigt precist och säkert beslutsunderlag som gör att man kan se mönster som annars hade varit svåra att upptäcka, insikter som blir viktiga när man kartlägger och vidtar åtgärder mot smittspridning”, säger han i ett skriftligt uttalande. 

Förra veckan meddelade Telia Finland att man under tre månader ska förse finska statsrådsberedningen med motsvarande data för Finland.

Läs även: Googles data avslöjar: Så rör sig svenskarna under krisen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera