Annons

Förvaltaren sågar Apples satsning: ”Trenden pekar åt andra hållet”

Ett Lego-spel från Apple Arcade och Core Ny Teknik-förvaltaren Carl Armfelt. Kollage.
Ett Lego-spel från Apple Arcade och Core Ny Teknik-förvaltaren Carl Armfelt. Kollage.
Apple kämpar i motvind med sin nya spelsatsning trots att de plöjer ned stora summor, menar fondförvaltaren Carl Armfelt. ”Sannolikheten att Apple Arcade lyckas är väldigt låg”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Iphone har i ett drygt decennium varit en vinstmaskin för Apple. Men i takt med att försäljningen fallit har Apple allt mer signalerat att de vill satsa mer på tjänster och innehåll.

Det blev tydligt inte minst under tisdagens lanseringsevent i Kalifornien. Förutom tre nya Iphone-modeller presenterades även en satsning på strömmad video – och Apple Arcade, en prenumerationstjänst för spel.

Läs mer: Nya Iphone ”billigare” – här är alla nyheter från eventet 

Tjänsten som lanseras i 150 länder den 19 september kommer att kosta 59 kronor i månaden och för detta får man tillgång till spel för Iphone, Ipad, Apple TV och Mac.

Vid lanseringen erbjuds ett hundratal spel varav de flesta är exklusiva för plattformen. 

Men Carl Armfelt, spelanalytiker och förvaltare av fonden Core Ny Teknik, är ändå skeptisk till Apples satsning:

”Sannolikheten att Apple Arcade lyckas är väldigt låg. Det är ett ambitiöst projekt och de kommer att plöja ned mycket pengar i det. Men alla branschtrender pekar åt andra hållet.”

Han lyfter bland annat upp att de flesta mobilspelbolag har bytt affärsmodell från premium till freemium – det vill säga från att kunden betalar en engångssumma för spelet till att bara betala för eventuella extrafunktioner i spelen.

”Nu vänder Apple på myntet en gång till med en prenumeration för premiumspel. Men vilken kund vill ha en sån tjänst?”, säger Carl Armfelt.

Hur påverkas svenska spelbolag av Apple Arcade?

”Det blir nog en minimal påverkan. Fragmenteringsgraden i App Store och konkurrensen kring kundernas uppmärksamhet är redan hög.”

Han tycker att Googles molnbaserade plattform för spel, Stadia, har större chanser att slå. Den lanseras i november och ska låta kunderna strömma spel ungefär som man strömmar film på Netflix eller HBO.

”Det skulle kunna lyckas. Det är mer inriktat mot PC och konsoler. Apple Arcade är mer av en nischad tjänst för spel som ska skala mobilt”, säger Carl Armfelt.

Även Microsoft och Amazon sägs vara på väg att lansera speltjänster. Trenden kan ge svenska spelbolag ”lite medvind” menar fondförvaltaren.

”Många prenumerationstjänster vill bredda sitt utbud och det skulle kunna betyda att bolag som THQ och Paradox kanske får lite extra försäljning på sin äldre katalog.”

Men den största betydelsen av att det kommer fler onlinebutiker och prenumerationstjänster för spel ser han i att marknadsledande Steam konkurrensutsätts.

”Om några år kommer en butik inte kunna ta 30 procent av värdet som Steam gör i dag. Streaming- och prenumerationstjänsterna förflyttar makten till spelutvecklare som har attraktiva varumärken. 'Content is king' blir ett ännu starkare argument”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer