Hoppa till innehållet

Foodora anklagas för lönedumpning

Flera hundra stockholmare levererar mat via budtjänsten Foodora. Men nu anklagar facket bolaget för lönedumpning.

Felipe Gutierrez är Sverigechef för Foodora.
Felipe Gutierrez är Sverigechef för Foodora.Foto: Caroline Eriksson

Cykelbud från matbudjätten Foodora har blivit en allt vanligare syn på Stockholms gator. Men de 350 personer som arbetar för matjätten saknar både kollektivavtal och har låg timpenning, visar en granskning gjord av Stockholm Direkt.

Delivery Hero-ägda Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan förra sommaren och erbjuder en hemleveranser av mat från cirka 300 restauranger i Stockholm och Göteborg. 

Läs mer: Foodora spår miljardomsättning

Enligt tidningen tjänar Foodoras cykelbud 70 kronor i timmen plus 20 kronor per leverans. Under helgerna är det 75 kronor per leverans som gäller. Detta ligger långt under den rekommenderade ingångslönen på 130 kronor som Transportarbetareförbundet rekommenderar.

"Som jag det är det en form av lönedumpning", säger Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Stockholm till tidningen.

Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez säger att bolaget diskuterat kollektivavtal men valt bort det, för att kunna spara på administration och kostnader.

Läs även: Fulspel när mat-appar krigar om krogar

– Vi har vuxit i enorm takt. Just nu håller vi på att diskutera hur vi ska gå vidare. Vi anlitar väldigt mycket personer som kanske inte skulle komma ut i arbetslivet utan oss. Den flexibiliteten vill vi inte förlora, säger Felipe Gutierrez till Stockholms Direkt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera