Hoppa till innehållet

Foodora-chefen: “Vi dubblar omsättningen varannan vecka”

Två matjättar blir en när Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med leverans av mat från lyxkrogar, slås ihop med svenskgrundade Delivery Hero. I Stockholm växer bolaget redan kraftigt, säger Sverigechefen Felipe Gutierrez.

Felipe Gutierrez är Sverigechef på Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.
Felipe Gutierrez är Sverigechef på Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.Foto: Caroline Eriksson

Marknaden för hemleverans av restaurangmat växer explosionsartat, till stor del på grund av den tyska startupfabriken Rocket Internet, med Kinnevik som delägare, och dess ansträngningar.

Nu sker en rejäl sammanslagning på marknaden när Rocket Internet-ägda Foodora slås ihop med svenskgrundade Delivery Hero, även det bolaget med Rocket Internet som största enskilda ägare.

I Sverige är Delivery Hero verksamt genom Onlinepizza.se, som förvärvades år 2012. Foodora lanserade sin tjänst i Sverige så sent som i juni i år, men får nu alltså ett nytt ägarbolag.

“Det man vill göra är att lägga till ett premiumsegment ovanpå snabbmatsleveranserna”, förklarar Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez.

Det är så nytt så det finns egentligen ingen empiri i det, men vi växer enormt snabbt.

Till skillnad från Onlinepizza sysslar Foodora inte med snabbmatsleveranser. Istället handlar det om hemkörning av mat från lyxkrogar. I Stockholm har bolaget samarbetsavtal med ett hundratal restauranger, bland dem Rolfs Kök, Taverna Brillo och restaurang AG.  

I augusti månad uppskattar Felipe Gutierrez att bolaget genomförde ungefär 2000 leveranser i Stockholms innerstad.

“Vi dubblar vår omsättning ungefär varannan vecka. Så har det varit sen i juli”, säger Felipe Gutierrez, men tillägger att verksamheten är för ung för att dra några stora slutsatser än.

“Det är så nytt så det finns egentligen ingen empiri i det, men vi växer enormt snabbt.”

Alla Foodora-leveranser görs med cykel och sker, enligt bolaget, på under 30 minuter. Priset är en fast kostnad på 39 kronor per leverans.

“Vårt system ritar ett avgränsningsområde på ungefär 3 kilometer från kundens postnummer. Vi täcker alla restauranger som finns inom det området”, säger han.

Än så länge är bolaget bara verksamt i Stockholm.

“I nuläget finns vi bara inom tullarna, men vi planerar såklart att expandera. Tanken är att kvalitetssäkra och testa systemen ordentligt i Stockholm först”, säger Felipe Gutierrez.

För den svenska verksamheten kommer affären med Delivery Hero inte att förändra särskilt mycket, säger han.

“I andra länder har Delivery Hero ett eget premium-varumärke i form av Urban Taste. Där blir det mer av en regelrätt sammanslagning. Men här i Sverige agerar vi och Onlinepizza på helt olika marknader”, säger Felipe Gutierrez.

“Vi kommer behålla vårt varumärke och vi fortsätter köra som ett oberoende företag. Däremot kommer vi såklart dra nytta av varandras infrastruktur och bakomliggande system”, fortsätter han.

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera