Annons
Felipe Gutierrez är Sverigechef på Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.

Foodora-chefen: “Vi dubblar omsättningen varannan vecka”

Leverans innanför dörren SPONSRAT AV Postnord

Ann Grevelius. Foto: Evelina Carborn

”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”

Forza Footballs vd Patrik Arnesson, dess stjärnprogrammerare Aleksei Magusev och Tobias Öd, känd från Tayyab Shabab-fallet, som driver ärendet i Migrationsdomstolen.

Forza Football tar strid – överklagar Migrationsverkets beslut om utvisad ”topprogrammerare”

Uber tvingas lämna London

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Foodora-chefen: “Vi dubblar omsättningen varannan vecka”

Felipe Gutierrez är Sverigechef på Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.
Felipe Gutierrez är Sverigechef på Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar. Foto: Caroline Eriksson
Två matjättar blir en när Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med leverans av mat från lyxkrogar, slås ihop med svenskgrundade Delivery Hero. I Stockholm växer bolaget redan kraftigt, säger Sverigechefen Felipe Gutierrez.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Marknaden för hemleverans av restaurangmat växer explosionsartat, till stor del på grund av den tyska startupfabriken Rocket Internet, med Kinnevik som delägare, och dess ansträngningar.

Nu sker en rejäl sammanslagning på marknaden när Rocket Internet-ägda Foodora slås ihop med svenskgrundade Delivery Hero, även det bolaget med Rocket Internet som största enskilda ägare.

I Sverige är Delivery Hero verksamt genom Onlinepizza.se, som förvärvades år 2012. Foodora lanserade sin tjänst i Sverige så sent som i juni i år, men får nu alltså ett nytt ägarbolag.

“Det man vill göra är att lägga till ett premiumsegment ovanpå snabbmatsleveranserna”, förklarar Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez.

Det är så nytt så det finns egentligen ingen empiri i det, men vi växer enormt snabbt.

Till skillnad från Onlinepizza sysslar Foodora inte med snabbmatsleveranser. Istället handlar det om hemkörning av mat från lyxkrogar. I Stockholm har bolaget samarbetsavtal med ett hundratal restauranger, bland dem Rolfs Kök, Taverna Brillo och restaurang AG.  

I augusti månad uppskattar Felipe Gutierrez att bolaget genomförde ungefär 2000 leveranser i Stockholms innerstad.

“Vi dubblar vår omsättning ungefär varannan vecka. Så har det varit sen i juli”, säger Felipe Gutierrez, men tillägger att verksamheten är för ung för att dra några stora slutsatser än.

“Det är så nytt så det finns egentligen ingen empiri i det, men vi växer enormt snabbt.”

Alla Foodora-leveranser görs med cykel och sker, enligt bolaget, på under 30 minuter. Priset är en fast kostnad på 39 kronor per leverans.

“Vårt system ritar ett avgränsningsområde på ungefär 3 kilometer från kundens postnummer. Vi täcker alla restauranger som finns inom det området”, säger han.

Än så länge är bolaget bara verksamt i Stockholm.

“I nuläget finns vi bara inom tullarna, men vi planerar såklart att expandera. Tanken är att kvalitetssäkra och testa systemen ordentligt i Stockholm först”, säger Felipe Gutierrez.

För den svenska verksamheten kommer affären med Delivery Hero inte att förändra särskilt mycket, säger han.

“I andra länder har Delivery Hero ett eget premium-varumärke i form av Urban Taste. Där blir det mer av en regelrätt sammanslagning. Men här i Sverige agerar vi och Onlinepizza på helt olika marknader”, säger Felipe Gutierrez.

“Vi kommer behålla vårt varumärke och vi fortsätter köra som ett oberoende företag. Däremot kommer vi såklart dra nytta av varandras infrastruktur och bakomliggande system”, fortsätter han.

 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post