Det tyska bolaget Delivery Hero, med svensken Niklas Östberg som vd och medgrundare, är en av världens största digitala aktörer inom matleveranser.
Men trots den starka marknadspositionen väljer bolaget nu att avyttra sin verksamhet under varumärket Foodora i fyra stora länder: Australien, Frankrike, Italien och Nederländerna.
I stället ska Delivery Hero fokusera på tillväxtmarknader med högre potential. Det meddelade bolaget under torsdagen.
”Huvudorsakerna är att vi befann oss för långt från marknadsledaren, och givet vår storlek kunde vi inte erbjuda kunderna en fantastisk upplevelse”, uppger en talesperson.
Foodoras tjänst finns tillgänglig i en app, där kunder kan beställa hem mat från anslutna restauranger genom cykelbud.
Läs mer: Niklas Östberg är en av Sveriges 41 techmiljardärer 2018
Konkurrensen på matleveransmarknaden i Europa har hårdnat under de senaste åren i och med intåget av amerikanska aktörer som Uber och Amazon.
Verksamheten i Australien, som var mycket liten i sin storlek enligt bolaget, kommer att läggas ned helt och hållet den 20 augusti.
När det gäller Foodoras verksamheter i Frankrike, Italien och Nederländerna för Delivery Hero just nu samtal med andra aktörer om försäljningar. Tjänsten kommer fortsatt att rulla under Foodoras flagg fram till dess att affärerna är färdiga.
Läs mer: Foodora vägrade betala för vinterdäck i Sverige – anställda vittnar om olyckor
Koncernen omsättning under det andra kvartalet, som också presenterades på torsdagen, uppgick till runt 1,9 miljarder kronor. Det motsvarar en intäktsökning på 48 procent mot föregående år, medan orderingången växte med 46 procent under samma period.
Mathandelsföretaget kommer att avsätta 825 miljoner kronor i möjliga investeringar för det andra halvåret. Därför spår Niklas Östberg inte längre att Delivery Hero kommer visa ett positivt rörelseresultat på månadsbasis före årets slut. Inte heller under 2019 förväntar sig bolaget gå med vinst.
Delivery Hero noterades på Frankfurt-börsen sommaren 2017 och har ett nuvarande marknadsvärde på runt 88 miljarder kronor. I Sverige står bolaget bakom den populära tjänsten Onlinepizza.
Läs mer: Niklas Östberg: ”Vi är redan lönsamma i Norden, Mellanöstern och på många andra marknader"