Hoppa till innehållet

Foodora lägger ner i fyra länder: "För långt från marknadsledaren"

Niklas Östbergs matleveranstjänst Foodora väljer att lägga ner sin verksamhet i fyra stora länder. I stället ska bolaget fokusera på tillväxtmarknader med högre potential.

Niklas Östberg, grundare och vd på Delivery Hero som äger Foodora.
Niklas Östberg, grundare och vd på Delivery Hero som äger Foodora.Foto: Linus Sundahl-Djerf.

Det tyska bolaget Delivery Hero, med svensken Niklas Östberg som vd och medgrundare, är en av världens största digitala aktörer inom matleveranser.

Men trots den starka marknadspositionen väljer bolaget nu att avyttra sin verksamhet under varumärket Foodora i fyra stora länder: Australien, Frankrike, Italien och Nederländerna. 

I stället ska Delivery Hero fokusera på tillväxtmarknader med högre potential. Det meddelade bolaget under torsdagen.

”Huvudorsakerna är att vi befann oss för långt från marknadsledaren, och givet vår storlek kunde vi inte erbjuda kunderna en fantastisk upplevelse”, uppger en talesperson.

Foodoras tjänst finns tillgänglig i en app, där kunder kan beställa hem mat från anslutna restauranger genom cykelbud. 

Läs mer: Niklas Östberg är en av Sveriges 41 techmiljardärer 2018 

Konkurrensen på matleveransmarknaden i Europa har hårdnat under de senaste åren i och med intåget av amerikanska aktörer som Uber och Amazon.

Verksamheten i Australien, som var mycket liten i sin storlek enligt bolaget, kommer att läggas ned helt och hållet den 20 augusti.

När det gäller Foodoras verksamheter i Frankrike, Italien och Nederländerna för Delivery Hero just nu samtal med andra aktörer om försäljningar. Tjänsten kommer fortsatt att rulla under Foodoras flagg fram till dess att affärerna är färdiga.

Läs mer: Foodora vägrade betala för vinterdäck i Sverige – anställda vittnar om olyckor 

Koncernen omsättning under det andra kvartalet, som också presenterades på torsdagen, uppgick till runt 1,9 miljarder kronor. Det motsvarar en intäktsökning på 48 procent mot föregående år, medan orderingången växte med 46 procent under samma period.

Mathandelsföretaget kommer att avsätta 825 miljoner kronor i möjliga investeringar för det andra halvåret. Därför spår Niklas Östberg inte längre att Delivery Hero kommer visa ett positivt rörelseresultat på månadsbasis före årets slut. Inte heller under 2019 förväntar sig bolaget gå med vinst.

Delivery Hero noterades på Frankfurt-börsen sommaren 2017 och har ett nuvarande marknadsvärde på runt 88 miljarder kronor. I Sverige står bolaget bakom den populära tjänsten Onlinepizza.

Läs mer: Niklas Östberg: ”Vi är redan lönsamma i Norden, Mellanöstern och på många andra marknader" 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera