Avtalet omfattar företagets verksamhet inklusive cykel- och mopedbud och kommer gälla från och med den 1 april 2021. Avtalet kommer att reglera villkoren för drygt 2 000 Foodora-anställda bud. När förhandlingarna gick i stå i början av februari berodde det på att Transport även ville ha med bilchaufförer.
”Bilbuden som är anställda av Foodora onfattas av avtalet och det var ett krav från oss. Vi är stolta men inte nöjda med avtalet”, kommenterar Martin Hörner Kloo, kommunikatör på Transport.
Avtalet är enligt ett pressmeddelande det första i sitt slag i Sverige där den ena parten är ett så kallat plattformsföretag.
”Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen”, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande på Transport i pressmeddelandet.
Avtalet innebär höjda löner och ersättningar för buden under vissa tider, årliga löneökningar, ersättning för underhåll av cyklar, pension och försäkringar som är i linje med Transports övriga kollektivavtal samt rutiner och riktlinjer kring hur parterna gemensamt ska arbeta för cykel- och mopedbudens arbetsmiljö.
”Under dialogen vi har haft med Svenska Transportarbetareförbundet har det varit viktigt med en bra förståelse för våra behov och vår affär, då Foodora är ett bolag som verkar i en ny bransch. Vi är ett bolag som är pionjärer inom många områden och att vi nu är överens om ett avtal, är ytterligare ett kvitto på att vi leder förändringen framåt”, kommenterar Hans Skruvfors, koncernchef och vd för Foodora Sverige.
En medarbetare som Di Digital varit i kontakt med välkomnar beskedet och säger att det kommer göra arbetsförhållandena bättre för cyklister och mopedister.
”Men man måste vara på det klara med att det här inte omfattar hela flottan. De flesta av Foodoras bilbud är anställda via Hungry Delivery, och de har ännu inget avtal. Dessa förare representerar mer än 30 procent av Foodoras bud”, menar källan.