Hoppa till innehållet

Foodora och Transport tecknar kollektivavtal: ”Banbrytande för gig-ekonomin”

Efter över ett års förhandlingar tecknar Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora ett kollektivavtal. 

Foto: Janerik Henriksson/TT

Avtalet omfattar företagets verksamhet inklusive cykel- och mopedbud och kommer gälla från och med den 1 april 2021. Avtalet kommer att reglera villkoren för drygt 2 000 Foodora-anställda bud. När förhandlingarna gick i stå i början av februari berodde det på att Transport även ville ha med bilchaufförer. 

”Bilbuden som är anställda av Foodora onfattas av avtalet och det var ett krav från oss. Vi är stolta men inte nöjda med avtalet”, kommenterar Martin Hörner Kloo, kommunikatör på Transport.

Avtalet är enligt ett pressmeddelande det första i sitt slag i Sverige där den ena parten är ett så kallat plattformsföretag.

”Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen”, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande på Transport i pressmeddelandet. 

Avtalet innebär höjda löner och ersättningar för buden under vissa tider, årliga löneökningar, ersättning för underhåll av cyklar, pension och försäkringar som är i linje med Transports övriga kollektivavtal samt rutiner och riktlinjer kring hur parterna gemensamt ska arbeta för cykel- och mopedbudens arbetsmiljö. 

”Under dialogen vi har haft med Svenska Transportarbetareförbundet har det varit viktigt med en bra förståelse för våra behov och vår affär, då Foodora är ett bolag som verkar i en ny bransch. Vi är ett bolag som är pionjärer inom många områden och att vi nu är överens om ett avtal, är ytterligare ett kvitto på att vi leder förändringen framåt”, kommenterar Hans Skruvfors, koncernchef och vd för Foodora Sverige.

En medarbetare som Di Digital varit i kontakt med välkomnar beskedet och säger att det kommer göra arbetsförhållandena bättre för cyklister och mopedister. 

”Men man måste vara på det klara med att det här inte omfattar hela flottan. De flesta av Foodoras bilbud är anställda via Hungry Delivery, och de har ännu inget avtal. Dessa förare representerar mer än 30 procent av Foodoras bud”, menar källan. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera