Enligt företaget ska Market bli en hybrid mellan en fysisk butik och en digital butik. Utbudet kommer att var brett och ha liknande varor som vanliga livsmedelsbutiker. Men butiken är byggd för att endast hantera onlinebeställningar, som ska levereras till kunden inom 30 minuter.
För Foodora, som vanligen levererar mat från restauranger, blir det här det första steget in i livsmedelsbranschen.
Första butiken kommer inom kort att öppna på Södermalm i Stockholm. Men det finns planer på att öppna flera butiker runt om i Stockholm.
”Foodora market är en gamechanger. Vi kan leverera i stort vad som helst under 30 minuter. Svenskarna vill ha snabb leverans av dagligvaror, nu ser vi till att ordna det, då vi har infrastrukturen klar”, säger Foodoras Sverigechef Hans Skruvfors, i ett pressmeddelande.
Leverans från livsmedelbutiker finns redan tillgängligt i dag, genom Foodoras konkurrent Uber Eats, som gjort ett samarbete med några livsmedelbutiker genom att leverera beställningar åt butiken.
Några som också bara fokuserar på onlinebeställningar är så kallade ”cloud kitchens” eller ”spökrestauranger”. Det är ett nytt koncept där restaurangen i stället för att fokuserar på en vanlig verksamhet med sittande gäster endast levererar mat för hemkörning.
Den här typen av restaurang har blivit väldigt populär i USA under Corona, när många var tvungna att hålla stängt medan industrin för hemkörning av mat blomstrade. En fördel med spökrestauranger är att kostnaden för en restaurang minskar betydligt, eftersom lokalkostnaderna minskar.
Uber-grundaren Travis Kalanick storsatsar just nu på detta med sitt bolag Cloud Kitchens. I bolaget har han själv investerat 300 miljoner dollar, cirka 2,6 miljarder svenska kronor. Men företaget har även fått backning av Saudiarabiens publika investeringsfond (PIF) med 400 miljoner dollar, cirka 3,5 miljarder svenska kronor.