Hoppa till innehållet

Foodora vägrade betala för vinterdäck – anställda vittnar om olyckor

Matleverantören Foodoras vägran att köpa in vinterdäck till anställda ledde till flera halkskador, enligt anställda. Inte förrän Arbetsmiljöverket hotade företaget om föreläggande vek man sig för kraven. Nu har myndigheten extra koll på företaget.

Foodora ändrade sig först när Arbetsmiljöverket hotade med föreläggande.
Foodora ändrade sig först när Arbetsmiljöverket hotade med föreläggande.

Sedan starten i Sverige 2015 har Delivery Hero-ägda Foodora (NTL) dragits med kritik om usla löner, dålig arbetsmiljö och att företaget inte följt lagkravet att rapportera in allvarliga olyckor till Arbetsmiljöverket.

Under den gångna vintern dök ännu ett arbetsmiljöproblem upp. Trots minusgrader, snö och isbanor vägrade företaget stå för de anställdas vinterdäck.

”Som skyddsombud tänkte jag att arbetsgivaren inte bryr sig om arbetarna. Det som händer är att Foodora riskerar budens liv, det kan bli jättefarligt”, säger Santiago Bautista som är skyddsombud och kör för företaget i Uppsala.

I oktober förra året uppmärksammade Santiago Bautista sina chefer om att de anställda behövde vinterdäck för det isiga underlaget under vintern. Till svar fick han att företaget kan tänka sig stå för 300 kronor.

”Man kan ju inte ens köpa ett däck för 300 kronor. Så jag föreslog 600 kronor i ersättning så att vi kunde köpa de absolut billigaste däcken på marknaden”, säger Santiago Bautista.

Men företaget vägrade och kom med ett nytt förslag.

”Cyklarna är er privata egendom och de används privat utanför arbetstid. Därför har vi valt en finansieringslösning där de anställda får betala en del mot att ni får använda cykeldäcken utanför arbetstid. Medfinansieringen uppgår till 450 kronor vilket enligt vår bedömning är mer än vad hälften av vinterdäck kostar på marknaden”, står det i ett mejl från företagets Head of Operations, Mikael Forslin, skickat till Santiago Bautista som Di Digital tagit del av.

Eftersom man inte kom överens valde Santiago Bautista att gå vidare med en anmälan till Arbetsmiljöverket. Det var inte förrän myndigheten meddelade Foodora att man övervägde att besluta om ett föreläggande, som bolaget i slutet av mars valde att vika sig.

”Arbetsgivaren ska stå för att utrustningen man använder är säker. Vi anser att Foodora inte uppfyller Arbetsmiljölagen, det är helt klart”, säger Håkan Angeldahl som är inspektör på Arbetsmiljöverket.

Myndighetens hot om föreläggande talar om för Foodora att företaget måste stå för vinterdäcken från och med den 1 maj i år. Men då var vintern förbi och olyckorna hade redan varit framme.

”Vi hade två halkolyckor i veckan på grund av att vi inte hade vinterdäck. Jag själv ramlade tre gånger”, säger Santiago Bautista på Foodora.

Läs mer: Foodora fälls för brott mot arbetsmiljölagen 

Foodora vill inte ställa upp på någon intervju, trots flera försök att få till en sådan. I stället svarar företaget på utvalda frågor via mejl. På frågan om varför de gick med på att betala för de anställdas vinterdäck först efter att Arbetsmiljöverket annonserat att de övervägde ett föreläggande svarar de till Di Digital:

”Foodora är nu fullt införstådda med det ansvar som enligt lagen åligger arbetsgivaren, nämligen att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall. Foodora är också fullt införstådda med arbetsgivarens ansvar att säkerställa att all arbetsutrustning används på ett sådant sätt att säkerhet mot ohälsa och olycksfall föreligger.”

Vidare skriver företaget att de ”givetvis ser allvarligt” på att anställda uppgett att flera olyckor skett i vintras just på grund av att de inte fått några vinterdäck.

Enligt Håkan Angeldahl på Arbetsmiljöverket riskerar Foodora ett vite på från 50 000 kronor och uppåt om man inte ordnar vinterdäck till de anställda inför kommande vinter. Myndigheten har nu också extra koll på företaget efter den gångna vintern.

”Ser jag en cyklist med rosa ryggsäck i vinter så kommer jag titta på den cykeln, så mycket kan jag säga”, avslutar han.

Läs mer: Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera