Sedan starten i Sverige 2015 har Delivery Hero-ägda Foodora (NTL) dragits med kritik om usla löner, dålig arbetsmiljö och att företaget inte följt lagkravet att rapportera in allvarliga olyckor till Arbetsmiljöverket.
Under den gångna vintern dök ännu ett arbetsmiljöproblem upp. Trots minusgrader, snö och isbanor vägrade företaget stå för de anställdas vinterdäck.
”Som skyddsombud tänkte jag att arbetsgivaren inte bryr sig om arbetarna. Det som händer är att Foodora riskerar budens liv, det kan bli jättefarligt”, säger Santiago Bautista som är skyddsombud och kör för företaget i Uppsala.
I oktober förra året uppmärksammade Santiago Bautista sina chefer om att de anställda behövde vinterdäck för det isiga underlaget under vintern. Till svar fick han att företaget kan tänka sig stå för 300 kronor.
”Man kan ju inte ens köpa ett däck för 300 kronor. Så jag föreslog 600 kronor i ersättning så att vi kunde köpa de absolut billigaste däcken på marknaden”, säger Santiago Bautista.
Men företaget vägrade och kom med ett nytt förslag.
”Cyklarna är er privata egendom och de används privat utanför arbetstid. Därför har vi valt en finansieringslösning där de anställda får betala en del mot att ni får använda cykeldäcken utanför arbetstid. Medfinansieringen uppgår till 450 kronor vilket enligt vår bedömning är mer än vad hälften av vinterdäck kostar på marknaden”, står det i ett mejl från företagets Head of Operations, Mikael Forslin, skickat till Santiago Bautista som Di Digital tagit del av.
Eftersom man inte kom överens valde Santiago Bautista att gå vidare med en anmälan till Arbetsmiljöverket. Det var inte förrän myndigheten meddelade Foodora att man övervägde att besluta om ett föreläggande, som bolaget i slutet av mars valde att vika sig.
”Arbetsgivaren ska stå för att utrustningen man använder är säker. Vi anser att Foodora inte uppfyller Arbetsmiljölagen, det är helt klart”, säger Håkan Angeldahl som är inspektör på Arbetsmiljöverket.
Myndighetens hot om föreläggande talar om för Foodora att företaget måste stå för vinterdäcken från och med den 1 maj i år. Men då var vintern förbi och olyckorna hade redan varit framme.
”Vi hade två halkolyckor i veckan på grund av att vi inte hade vinterdäck. Jag själv ramlade tre gånger”, säger Santiago Bautista på Foodora.
Läs mer: Foodora fälls för brott mot arbetsmiljölagen
Foodora vill inte ställa upp på någon intervju, trots flera försök att få till en sådan. I stället svarar företaget på utvalda frågor via mejl. På frågan om varför de gick med på att betala för de anställdas vinterdäck först efter att Arbetsmiljöverket annonserat att de övervägde ett föreläggande svarar de till Di Digital:
”Foodora är nu fullt införstådda med det ansvar som enligt lagen åligger arbetsgivaren, nämligen att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall. Foodora är också fullt införstådda med arbetsgivarens ansvar att säkerställa att all arbetsutrustning används på ett sådant sätt att säkerhet mot ohälsa och olycksfall föreligger.”
Vidare skriver företaget att de ”givetvis ser allvarligt” på att anställda uppgett att flera olyckor skett i vintras just på grund av att de inte fått några vinterdäck.
Enligt Håkan Angeldahl på Arbetsmiljöverket riskerar Foodora ett vite på från 50 000 kronor och uppåt om man inte ordnar vinterdäck till de anställda inför kommande vinter. Myndigheten har nu också extra koll på företaget efter den gångna vintern.
”Ser jag en cyklist med rosa ryggsäck i vinter så kommer jag titta på den cykeln, så mycket kan jag säga”, avslutar han.
Läs mer: Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag”