Hoppa till innehållet

Foodtech-bolaget ska sälja sockerfritt i USA: "Satsar på att minst trefaldiga vår affär"

Sockerfri glass och choklad lockar till sig kapital. Svenska livsmedelsföretaget Nick's tar nu in nära en kvarts miljard kronor. Bland finansiärerna finns bland annat Dig Investment, med koppling till H&M-sfären.

Grundarna Carl Bäcklund och Niclas Luthman.
Grundarna Carl Bäcklund och Niclas Luthman.Foto: Jack Mikrut

Nick’s gör sockerfria chokladkakor och proteinbars och har expanderat snabbt med sockerfri glass. 

Moderbolaget Lub Foods startades 2013. Grundarna Niclas Luthman och Carl Bäcklund samt Filip Naefeldt som kom in tidigt i företaget har hittills varit populära bland investerare. 

I ägarkretsen finns Gullspång Invest, som i dag är huvudägare och även investerat i havremjölksbolaget Oatly, Luxemburgbaserade Ambrosia Investments, foodtech-investmentbolaget Nicoya och Peakbridge Partners, en Maltabaserad foodtechfond.

Bland dem som nu pumpar in 25 miljoner dollar, motsvarande 205 Mkr, märks den franska aktören riskkapitalbolaget Cap Agro som ledde rundan samt Dig, Djursholm Investment Group, som drivs av Martin Söderström, gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström, Erna & Victor Hasselblads stiftelse, Inga Britt & Arne Lundbergs Forskningsstiftelse samt Chicagobaserade DNS Capital.

”Intresset bland investerarna var så stort att vi utökade rundan med ytterligare 5 miljoner dollar (41 Mkr), eftersom Khosla Venture, den stora amerikanska riskkapitalfirman också ville vara med”, säger vd Stefan Lagerqvist. 

Med de nya pengar som är på väg värderas bolaget till 90 miljoner dollar, motsvarande nära 740 Mkr.

Lub Foods hade i senaste tillgängliga årsredovisningen från 2019 en nettoomsättning på drygt 71 Mkr och visade ett resultat efter finansiella poster på -22 Mkr. Nollresultat ligger fortfarande något år bort, enligt vd Stefan Lagerqvist, som klev in som vd i våras och har ett förflutet på livsmedelsjättar som Unilever och Procter & Gamble.

”Vi omsatte drygt 20 miljoner dollar 2020. Det är fortfarande rött på sista raden och vi gör ett minusresultat på i runda slängar 10 miljoner dollar. Vad vi satsar på i år är att minst trefaldiga vår affär från 20 till 60 miljoner dollar för att sedan nå en bra bit över 100 miljoner året efter det”, säger han.

Nicks vd Stefan Lagerqvist.
Nicks vd Stefan Lagerqvist.

Fjolårets mål för den amerikanska expansionen med framför allt sockerfri glass var högt satt. Grundarna trodde att försäljningen skulle nå nära 250 Mkr enbart i USA. Men marknadsföringskampanjer och butiksevent som var planerade för sommaren frös inne på grund av coronapandemin. En kapitalrunda som skulle ha gett nära 150 Mkr i våras gav knappt hälften så mycket. 

”Vi hade mindre pengar att röra oss med för investeringar och hade helt enkelt inte råd gå in i fler butiker. I dag finns vi i 3.500 butiker på den amerikanska marknaden. I USA måste man i princip köpa sin hyllplats”, säger Stefan Lagerqvist.

Lub Foods har tillverkningen i en fabrik i Bitola, Nordmakedonien. Koncernen har totalt ett sjuttiotal anställda varav ett tiotal i USA där en ny vd rekryterats, Carlos Altschul. Han har tidigare jobbat bland annat på Procter & Gamble, Danone och senast på amerikanska Siggi's Dairy, en startup specialiserad på skyr, den isländska varianten av yoghurt.

”Vi har vuxit ur anläggningen i Bitola där alla våra chokladkakor och ingredienserna till glassen produceras. Vi har precis köpt mark för att bygga en ny fabrik. Vi klarar inte av vår egen efterfrågan. I USA kommer vi ha produktion i fyra fabriker i år, vilket gör det möjligt att bredda utbudet.”

I Europa finns varumärket Nick's nu i 15 länder. I takt med att många tvingas jobba hemifrån har bolaget sett en nedgång i försäljningen av så kallade proteinbars. För att möta tappet har man bland annat satsat på att använda Amazon som försäljningskanal.

Störst hopp ställs dock till bolagets glass där marginalerna är större än på chokladkakor. Bolaget har i dag 16 glassmaker, varav sju sorter riktade till veganer. Bland konkurrenterna finns till exempel Halo Top och Rebel.

”Det största hotet är en ny våg av corona som kan påverka butiksförsäljningen och att vi inte får till den distribution som vi planerar för”, säger Stefan Lagerqvist.

Årets glassäsong avgörs till stor del redan i februari och mars då det butikerna bestämmer sortiment och vilka aktörer som får plats i frysdiskarna.

”Det är då det stora racet går. Tyskland är en särskilt viktig marknad som vi jobbar hårt med och har en plan för. Vi har sålt in på en massa ställen.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera