Hoppa till innehållet

Foodtech-utmanaren: ”Labbkött finns på hyllorna om åtta år”

Nederländska Meatable tar fram kött genom stamceller i laboratorier. Bolaget utmanar köttindustrin och satsar på att inom några år ha labbköttet i matbutikernas hyllor.

Daan Luining, utvecklinschef på Nederländska Meatable.
Daan Luining, utvecklinschef på Nederländska Meatable.Foto: Amanda Lindgren

(Di Digital/Helsingfors) Hur ska vi kunna äta kött på ett hållbart sätt? Det var frågeställningen när foodtech diskuterades under tisdagen på techfestivalen Slush i Helsingfors.

Flera startupbolag har gått med i racet om att kunna erbjuda kött som produceras artificiellt i laboratoriemiljö. 

I fronten ligger nederländska Meatable som tillsammans med bland andra University of Cambridge tagit fram ett sätt att gå från en cell till köttbit. Bolaget har hittills tagit in drygt 30 miljoner kronor i investeringar från flera VC-bolag och ängelinvesterare.

På en av scenerna på Slush berättade bolagets utvecklingschef Daan Luining om Meatables framtidsplaner.

”Som man gör det i dag, när man föder upp en kalv för att sedan slakta den, går det åt cirka 1 000 liter vatten för 1 kilogram kött. Dessutom blir det en hel del rester som exempelvis interna organ som vi inte använder. Det är ineffektivt”, sade han.

En av de främsta fördelarna med labbproducerat kött, menade Daan Luining, är att man slipper transporterna av kött från landsbygden till de stora städerna.

”Vi kan jobba i en byggnad i en stad, där kunderna finns. Resurserna och utsläppen minskar därför på alla fronter”, sade han.

Läs även: Niklas Zennström, Bill Gates och Richard Branson backar hans labbodlade kött 

Genom att använda stamceller som sedan ”matas” med näring skapas köttet. Enligt Meatable kan man styra vilka ämnen köttet ska innehålla och till och med styra smaken. 

En fördel kan också vara att man slipper användningen av antibiotika i och med att processen i laboratoriet är så pass kontrollerad.

Även om Daan Luining hoppas att labbköttet ska kunna produceras i större skala, så ser han det som ett komplement snarare än en ersättning till konventionell köttproduktion inom den närmsta framtiden.

”Jag ser det som ett sätt att diversifiera produktionen. I förlängningen kan man kanske ta över, men det handlar om en ganska lång övergångsperiod. Jag är heller inte riktigt säker på att man vill ta över helt, men en minskning på det sätt man tillverkar det i dag är önskvärt.”

Förhoppningen är att kunna demonstrera labbköttet bredare om cirka två år. Sedan ska kunderna kunna hitta produkterna på hyllan inom åtta år.

Flera händer i publiken restes på frågan om hur många som skulle kunna tänka sig att äta en hamburgare som gjorts i labb från en cell. Trots intresset bland publiken på Slush, menar Daan Luining att en stor utmaning ligger i att få folk att acceptera labbkött, det handlar om en vana att äta kött från djur. Samtidigt borde fler se fördelarna med kött som är framtaget i laboratorium, menade han. 

”Om jag presenterar två hamburgare. En från ett djur, som producerat med alla utsläpp, och en som skapats i ett labb. Vad skulle man välja? Det är ganska enkelt. När man har något som inte kan särskiljas med ögat eller smaklökarna så blir valet enkelt.”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera