Annons

Football Addicts ska hjälpa fotbollsklubbar att casha in

Blåvitt inifrån är Football Addicts nya livestreaming-app.
Blåvitt inifrån är Football Addicts nya livestreaming-app. Foto: Football Addicts.
I ett nytt samarbete med fotbollsklubben IFK Göteborg kommer fansen kunna följa och chatta med proffsen med Football Addicts nya app. En lösning som ska lösa problemet klubbarna länge har tampats med – hur de ska tjäna pengar på fansen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med Football Addicts nya app – Blåvitt inifrån – ska fansen kunna följa sina fotbollsstjärnor utanför fotbollsplanen i livestreamade sändningar som IFK Göteborg sänder direkt från appen.

Företaget Football Addicts släppte appen Forza Football 2012. I dag har appen 3 miljoner aktiva användare i månaden, varav 200 000 i Sverige. Den nya appen är ett sätt för företaget att nå ut till fler fotbollsentusiaster.

Målet på sikt är att det här ska bli den nya plattformen för digitalt medlemskap. Klubbarna  har ett otroligt stort problem att kapitalisera på sina fans och de behöver det här”, säger Football Addicts medgrundare Patrik Arnesson.

Patrik Arnesson har besökt ett flertal klubbar i Europa, bland andra Arsenal, Juventus och Barcelona, och alla hade samma utmaning. De har svårt att attrahera betalande medlemmar. Patrik Arnesson drar upp den brittiska klubben Manchester United som ett exempel på det. 

”Manchester United har 640 miljoner fans men mindre än 115 000 betalande medlemmar”, säger han och fortsätter: 

”Det var lägre odds att skivbolagen skulle kunna bygga en streamingtjänst än att fotbollsklubbarna ska kunna bygga en digital fotbollsplattform. Vilket de har försökt göra och misslyckats. Vi tror att vi kan hjälpa till.”

Läs även: Forza Football i samarbete med programledarstjärna

Blåvitt inifrån är bolagets test för att se om konceptet med appen kan fungera som en inkomstkälla för fotbollsklubbar. Intäkterna från live-streamingappen ska komma från annonser innan klipp men även från medlemsavgifter, vilket användare behöver betala för att kunna chatta och ställa frågor till spelarna i laget.

Football Addicts, som har Göteborg som bas, testar nu konceptet på hemmaplan.

Både vår och Blåvitts inställning är att vi tror på den här idén, vi testar den och ser vad som händer. Det är rätt roligt att det just är Blåvitt eftersom många har kritiserat laget för att vara stängt och dåligt på att kommunicera. Nu kommer det att vara den första klubben i världen som livestreamar direkt från kamratgården”, säger Patrik Arnesson.

IFK Göteborg ska på träningsläger i Dubai till helgen och Patrik Arnesson tycker att det är ett bra tillfälle för laget att börja kommunicera med sina fans via appen. 

Jag tror att allt som inte rör fotbollsplanen kommer vara det som är mest tittat på – en pingisturnering, någon som spelar gitarr, en annan som spelar Fifa. Det som visar att även de  är normala människor.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies