Hoppa till innehållet

Football Addicts ska hjälpa fotbollsklubbar att casha in

I ett nytt samarbete med fotbollsklubben IFK Göteborg kommer fansen kunna följa och chatta med proffsen med Football Addicts nya app. En lösning som ska lösa problemet klubbarna länge har tampats med – hur de ska tjäna pengar på fansen.

Blåvitt inifrån är Football Addicts nya livestreaming-app.
Blåvitt inifrån är Football Addicts nya livestreaming-app.Foto: Football Addicts.

Med Football Addicts nya app – Blåvitt inifrån – ska fansen kunna följa sina fotbollsstjärnor utanför fotbollsplanen i livestreamade sändningar som IFK Göteborg sänder direkt från appen.

Företaget Football Addicts släppte appen Forza Football 2012. I dag har appen 3 miljoner aktiva användare i månaden, varav 200 000 i Sverige. Den nya appen är ett sätt för företaget att nå ut till fler fotbollsentusiaster.

Målet på sikt är att det här ska bli den nya plattformen för digitalt medlemskap. Klubbarna  har ett otroligt stort problem att kapitalisera på sina fans och de behöver det här”, säger Football Addicts medgrundare Patrik Arnesson.

Patrik Arnesson har besökt ett flertal klubbar i Europa, bland andra Arsenal, Juventus och Barcelona, och alla hade samma utmaning. De har svårt att attrahera betalande medlemmar. Patrik Arnesson drar upp den brittiska klubben Manchester United som ett exempel på det. 

”Manchester United har 640 miljoner fans men mindre än 115 000 betalande medlemmar”, säger han och fortsätter: 

”Det var lägre odds att skivbolagen skulle kunna bygga en streamingtjänst än att fotbollsklubbarna ska kunna bygga en digital fotbollsplattform. Vilket de har försökt göra och misslyckats. Vi tror att vi kan hjälpa till.”

Läs även: Forza Football i samarbete med programledarstjärna

Blåvitt inifrån är bolagets test för att se om konceptet med appen kan fungera som en inkomstkälla för fotbollsklubbar. Intäkterna från live-streamingappen ska komma från annonser innan klipp men även från medlemsavgifter, vilket användare behöver betala för att kunna chatta och ställa frågor till spelarna i laget.

Football Addicts, som har Göteborg som bas, testar nu konceptet på hemmaplan.

Både vår och Blåvitts inställning är att vi tror på den här idén, vi testar den och ser vad som händer. Det är rätt roligt att det just är Blåvitt eftersom många har kritiserat laget för att vara stängt och dåligt på att kommunicera. Nu kommer det att vara den första klubben i världen som livestreamar direkt från kamratgården”, säger Patrik Arnesson.

IFK Göteborg ska på träningsläger i Dubai till helgen och Patrik Arnesson tycker att det är ett bra tillfälle för laget att börja kommunicera med sina fans via appen. 

Jag tror att allt som inte rör fotbollsplanen kommer vara det som är mest tittat på – en pingisturnering, någon som spelar gitarr, en annan som spelar Fifa. Det som visar att även de  är normala människor.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera